România, cea mai slabă piață din Europa pentru comerțul online

comert-online
Sursa foto: CursDeGuvernare

Comerțul online din România este promovat ca o industrie inovativă ce beneficiază de creșteri spectaculoase la care alte industrii pot doar visa. Această primă imagine ascunde, din păcate, o industrie distrusă de un monopol, plină de cifre false, în care pierderile cauzate de incompetență sunt mascate ca investiții în dezvoltare, informează o analiză a CEL.ro.

Pentru că în momentul de față există doar o sursă de informații despre ceea ce se intamplă în comerțul online românesc și pentru ca o dezvoltare sănătoasă a industriei necesită participarea tuturor actorilor importanți, CEL.ro a decis să se implice activ și să ofere prin intermediul CEO-ul său Tiberiu Pop o altă perspectivă asupra cifrelor vehiculate în piață. Prima cifră analizată de acesta este cea mai importantă cifră din orice industrie și anume marimea pieței.

Comerțul online din România – doar 1.2 miliarde euro în 2018

Prin intermediul canalului sau de Youtube, Tiberiu Pop vorbeste despre sursa cifrei de 3.5 miliarde euro ce se vehiculeaza in prezent pentru valoarea pietei, de ce acesta este una foarte indepartata de adevar si realizeaza un calcul bazat pe date concrete din care valoarea pietei de online reiese a fi in jurul valorii de 1.2-1.3 miliarde euro.

Acesta spune ca cifra actuala are ca sursa o asociatie ce in mod fraudulos pretinde a reprezenta magazinele online din Romania, aceasta fiind formata doar din emag si cateva site-uri inactive. Alte argumente aduse de Tiberiu Pop sunt numarul membrilor ce este nesemnificativ in comparatie cu numarul de magazine online active cat si faptul ca cel care reprezinta asociatia este unul din primii angajati ai emag. Toate acestea cumulate cu faptul ca pentru cifra de 3.5 mld. nu este oferita nici o formula de calcul il fac pe CEO-ul CEL.ro sa afirme ca cifra respectiva serveste intereselor emag si nu reflecta valoarea pietei.

Acesta realizeaza mai departe un calcul al marimii comertului online din Romania in 2018 plecand de la principalele categorii de produse vandute online si anume: electro-IT, haine, decoratiuni, carti si flori. Piata de electro-IT online se poate calcula scazand din marimea totala a pietei ce este evaluata de GFK la 3.4 mld. euro procentul bunurilor vandute off-line prin intermediul supermarketurilor, operatorilor de telefonie cat si prin proiecte si licitatii, procent ce este de 41%. Raman astfel 2 mld. ce se vand prin intermediul retail-ului off-line si online. Din acestia, in baza cifrelor oferite de un raport al consiliului monopolului, 42% reprezinta vanzarile online de electro-IT adica in jur de 820 de mil. euro.

Piata de haine este evaluata optimist de directorul fashion days la 250 mil. euro. Cea a cartilor si decoratiunilor la sub 70 mil. in baza cifrelor de afaceri ale principalilor jucatori, iar cea a florilor si biletelor online la doar la cateva milioane de euro.

Insumand toate aceste date CEO-ul CEL.ro concluzioneaza ca intreaga piata de bunuri si servicii vandute online de firmele romanesti pe teritoriul romaniei poate fi evaluata undeva la 1.2-1.3 mld. euro cu mult sub estimarea mincinoasa promovata in piata de emag.

De asemenea acesta prezinta niste grafice preluate de la Eurostat pentru a contrazice si afirmatia conform careia „comertul online se dezvolta intr-un ritm alert cu o crestere de 30% care este peste media europeana”. Graficele prezinta Romania ca cea mai proasta piata pe care poate activa un magazin online, Romania fiind pe ultimul loc din Europa atat la utilizarea internetului cat si la cumpararea online de bunuri si servicii, cu procente mult mai mici decat media europeana.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here