Părinţii de copii cu dizabilităţi din 7 state UE cer Comisiei Europene o lege pentru educaţia copiilor lor

0
Sursa foto: Aktual24

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a lansat vineri în premieră la nivelul Uniunii Europene a Iniţiativa Civică „Europe CARES”.

Părinţi de copii cu dizabilităţi din mai multe oraşe din România au venit la Bucureşti pentru a susţine iniţiativa Europe CARES prin intermediul căreia solicităm Comisiei Europene o Directivă Europeană pentru Educaţia Persoanelor cu Dizabilităţi la nivelul UE.

Această iniţiativă se fundamentează pe nevoile acute pe care Europa şi România le au în ceea ce priveşte educaţia celor peste 15 milioane de copii cu dizabilităţi. La nivelul UE, 2 din 5 elevi cu dizabilităţi nu depăşesc învăţământul gimnazial şi peste 40% rămân fără nicio calificare.


În România, 46% dintre copiii cu dizabilităţi sunt izolaţi

În România, 46% dintre copiii cu dizabilităţi sunt izolaţi în şcoli speciale, iar cei care învaţă în şcolile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar. Există judeţe în România în care există 1 profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilităţi, programa nu este adaptată, nu există accesibilizări şi tehnologii asistive. Cel mai adesea, elevii cu dizabilităţii sunt victimele discriminării, excluziunii sau abuzurilor în sistemul de educaţie actual.

Părinţii cheltuiesc între 4.000 – 18.000 de Euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilităţi şi profesori de sprijin privaţi, iar cei care nu îşi permit, rămân izolaţi în case sau instituţii. 93% dintre DGASPC-urile din cele 42 de judeţe din România au raportat inexistenţa serviciilor de intervenţie timpurie pentru copiii cu dizabilităţi în comunitate.

„Este momentul ca noi, părinţii de copii cu dizabilităţi să preluăm iniţiativa şi să ne asigurăm că există un viitor al copiilor noştri. Cred cu tărie, că Uniunea Europeană trebuie să răspundă nevoilor unei largi categorii sociale, neglijate de foarte mulţi ani, cu atât mai mult cu cât guvernele naţionale nu prioritizează vieţile copiilor noştri. O astfel de lege federală există şi în Statele Unite încă din 1975, când a început cu adevărat reforma în sistemul american de educaţie”, declară Mădălina TURZA, preşedinte CEDCD/Reprezentant Europe CARES.

În acest context, părinţi de copii cu dizabilităţi din 7 state membre ale UE (România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria) au decis să-şi facă vocea auzită la nivel european pentru dreptul la educaţie incluzivă de calitate a copiilor lor.

„Cred că o lege europeană ne oferă garanţia şi siguranţa că lucrurile nu se pot schimba de la o zi la alta, ne oferă un cadru stabil şi sigur pentru educaţia şi viitorul copiilor noştri”, a declarat Ana NISTOR (Irlanda), membru Comitetul de Iniţiativă Europe CARES.

În prezent, Uniunea Europeană nu are o legislaţie dedicată educaţiei persoanelor cu dizabilităţi. Lasă, astfel, la latitudinea statelor membre felul în care tinerii şi adulţii cu dizabilităţi accesează sistemele de educaţie. Din acest motiv, există numeroase probleme manifestate prin aspecte ce variază de la excluziune, segregare, la absenţa măsurilor de suport şi acomodare a elevilor/studenţilor cu dizabilităţi în învăţământul general obligatoriu şi nu numai.

Pentru ca adulţii şi copiii cu dizabilităţi să poată beneficia de educaţie incluzivă şi de calitate, care să le ofere şansa de a deveni contributori sociali, avem nevoie de o reglementare unitară a educaţiei incluzive în spaţiul european pentru a asigura existenţa unui set de standarde minime şi principii, care să ghideze implementarea la nivelul Statelor Membre şi pentru a evita derapajele şi diferitele forme de excluziune.


LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here