Marilen Gabriel Pirtea: Evaluarea școlilor doctorale, o necesitate

0

Studiile
doctorale creează legătura dintre sistemul de educație și cel de cercetare
autonomă reprezentând o modalitate de bază prin care se derulează cercetarea în
România. Chiar dacă legea prevede foarte clar că toate ciclurile de studii sunt
supuse unui proces de evaluare, acest lucru nu s-a întâmplat și în cazul
studiilor doctorale, putându-se astfel concluziona că și acesta este un motiv
pentru care realitatea ultimilor ani a evidențiat o multitudine de probleme în
domeniu, amintind aici acuzațiile de plagiat, calitatea unor conducători de
doctorat, dar și calitatea științifică discutabilă a unor teze de doctorat.

Se
poate astfel spune că studiile universitare de doctorat din acest deceniu au
funcționat în absența oricărui filtru extern de evaluare a calității
programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învățământ superior
sănătos și competitiv. Din acest punct de vedere, rolul ARACIS este unul foarte
important, atât din perspectiva asumării demersului de inițiere a acestei
metodologii, cât și din perspectiva implementării acesteia. Pe lângă ordinul de
ministru privind evaluarea școlilor doctorale recent aprobat, Ministerul
Educației Naționale are responsabilitatea de a asigura cadrul și mediul de
lucru potrivite pentru ca învățământul superior, în general, și studiile
doctorale, în particular, să-și dobândească respectul și credibilitatea în fața
societății românești.

Dincolo
de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o
serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității
învățământului doctoral din România. Măsurile vizează exigențe sporite față de
activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor
profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite
pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților
științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și
o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și
de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional.

Rămâne
discutabilă perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile
doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind
un termen
optimist.

LĂSAȚI UN MESAJ

Te rugăm scrie un cometariu
Te rugăm introdu numele tău