Ce beneficii extrasalariale și-au ales angajații în 2018 și ce bugete au alocat companiile

Tichetele de masă, cadourile (cardurile și tichetele cadou), decontarea transportului (către/de la serviciu), turismul intern (tichetele de vacanță) şi pensiile private (pilonul 3) sunt principalele beneficii extrasalariale pentru care angajații români au optat anul trecut, potrivit celei de-a doua ediții a Analizei anuale BenefitOnline.ro asupra tendințelor din piața de beneficii extrasalariale din România. În timp ce preferințele angajaților în materie de beneficii se mențin față de 2017, bugetele cheltuite de companii în platformă au crescut cu 150% de la an la an.

Dacă în 2017 angajatorii au cheltuit peste 46 de milioane de lei pentru beneficiile pe care angajații și le-au ales accesând BenefitOnline.ro, cea mai mare platformă online de beneficii extrasalariale din România, în 2018 companiile au alocat în acest scop 114 milioane de lei. În același timp, numărul de angajați care au utilizat anul trecut platforma BenefitOnline.ro a ajuns la 103.000.

Suma medie acordată lunar de companii pentru beneficiile extrasalariale ale angajaților în 2018 a fost de 355 de lei, de la 320 de lei cu un an înainte, reprezentând o creștere de 11%.

„Opțiunile angajaților în ultimii ani indică o tendință evidentă înspre alegerea unor beneficii extrasalariale cu impact fiscal avantajos. În 2018, de exemplu, 84% din bugetele alocate de companii au fost cheltuite de angajați pentru beneficii scutite total sau parțial de taxe și doar 16% pentru beneficii în natură. Acest aspect ne arată că angajații sunt foarte atenți și raționali atunci când își aleg beneficiile, dorind să maximizeze bugetul lunar acordat de companie”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.ro.

Facilități fiscale

Din totalul beneficiilor tranzacționate prin platforma BenefitOnline.ro, tichetele de masă, beneficii din categoria celor deductibile, se situează pe primul loc. Aproximativ 59% din bugete au fost direcționate de angajați către acestea. Valoarea medie lunară per tranzacție în cazul tichetelor de masă a fost de 207 lei.

Alături de tichetele de masă, și voucherele de vacanță beneficiază de același regim fiscal: taxe 0% pentru angajatori și doar 10% impozit pe venit pentru angajați. De asemenea, cadourile și tichetele cadou oferite angajaților și copiilor minori ai acestora beneficiază de deductibilitate și sunt scutite de la plata taxelor și impozitelor atunci când sunt acordate la ocazii speciale prevăzute de lege (ex: Paști, Crăciun, 8 Martie, 1 Iunie).

Abonamentele la rețele și clinici medicale private, asigurările de sănătate și pensiile facultative din pilonul 3 mai beneficiază de exceptare de la plată a tuturor taxelor, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, în limita a 400 euro/an. Training-urile profesionale și decontarea abonamentelor pentru transport sunt cheltuieli deductibile pentru companii.

Cele mai dorite beneficii extrasalariale

În topul preferințelor angajaților români pentru beneficii extrasalariale regăsim, după tichetele de masă, cadourile (oferite sub formă de carduri cadou la retaileri importanți, tichete sau vouchere de cumpărături etc.) – peste 20% din bugete, precum și decontarea serviciilor de transport, atrăgând aproape 7% din bugete.  

Vacanțele în România s-au situat pe locul al 4-lea în topul preferințelor angajaților români, accesarea lor realizându-se prin intermediul voucherelor de vacanță. Pensiile facultative – pilonul 3, activitățile din categoria Fitness & sport și Sănătate s-au regăsit, de asemenea, în preferințele angajaților de anul trecut.

De la an la an, cele mai importante creșteri au fost înregistrate în categoriile Turism intern (tichete de vacanță) – bugete alocate cu 22% mai mari în 2018, față de 2017 – și în Fitness & sport  – plus 38% anul trecut.

Cel mai scump beneficiu

Spre exemplu, cea mai accesată ofertă specială a fost din categoria Fitness & sport – abonamentul World Class, cu o valoare medie per tranzacție de 332 de lei.

Cel mai scump beneficiu accesat în 2018 în platforma BenefitOnline.ro a fost înregistrat în categoria Sănătate – un pachet de servicii stomatologice redus cu 30% față de prețul inițial, în valoare de 24.000 de lei, plătit cu bani personali, la care clientul a făcut o economie de aproape 10.000 de lei. Cu un an în urmă, cel mai scump beneficiu accesat a fost un pachet de naștere la un furnizor de servicii medicale în valoare de 4.950 de lei.

Opțiunile angajaților în funcție de generația din care fac parte

Anul trecut, bugetele cheltuite de femei în platforma BenefitOnline.ro le-au depășit pe cele cheltuite de bărbați, excepție făcând pensiile private – 44% femei vs. 56% bărbați. Cea mai mare diferență este vizibilă la achiziția de cursuri profesionale – 63% femei vs. 37% bărbați.

Generația din care fac parte angajații este un alt factor care determină opțiuni diferite în alegerea beneficiilor. Baby Boomers și angajații din Generația X au optat preponderent pentru vacanțe în România (tichete de vacanță), pensii private și cursuri profesionale. Reprezentanții Generației Y și-au ales beneficii precum cadouri, transport, sport, cursuri profesionale și telecom & electroIT. Cei mai tineri angajați, din Generația Z, au optat mai ales pentru cadouri, sport și telecom & electroIT.

Anul trecut, platforma BenefitOnline.ro a fost utilizată de Baby Boomers (n. 1945-1960)  în proporție de 2,2%, reprezentanți ai Generației X (n. 1961 – 1980) – 16,7% , Generației Y (n. 1981- 1995) – 68,8%, Generației Z (n. după 1995) – 12,2%.

„Pentru anul în curs, ne așteptăm ca, odată cu includerea Tichetelor culturale în categoria de beneficii extrasalariale, estimată pentru luna mai, acestea să atragă interesul tuturor categoriilor de utilizatori ai platformei BenefitOnline.ro și între 3% – 5% din bugetele tranzacționate în platformă”, spune Stelian Bogza.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here