Bugetul anului 2019 – între adevăr și utopie

foto: a1.ro

Din pix și pe hârtie, datele Bugetului pe anul 2019 arată frumos și promit un nivel de trai, de bunăstare pentru oameni. Problema este ca aceste cifre să devină și realitate.

PIB-ul estimat pentru anul 2019 este de 1022 miliarde lei, cu o creştere economică de 5,5%.

Pe site-ul Ministerului de Finanțe a fost publicat joi seară Proiectul de Buget pe anul 2019. Potrivit acestuia, Produsul Intern Brut (PIB) estimat este de 1.022 miliarde lei, cu o creştere economică de 5,5% și o inflaţie medie anuală.

Proiectul de Buget pe anul 2019 este prezentat astfel:

Pentru anul 2019, deficitul bugetar (cash) este estimat la 2,55% din Produsul Intern Brut (PIB) și se încadrează în ținta de deficit bugetar de sub 3% din PIB, potrivit Tratatului de la Maastricht privind Uniunea Europeană.

În anul 2018, conform datelor prezentate, România a înregistrat un deficit bugetar de 2,88% din PIB.

Datoria publică a României în ultimii doi ani

În anul 2017, România ocupa locul 5 în rândul statelor membre ale Uniunii Europene (UE) cu o valoare a datoriei publice în Produsul Intern Brut (PIB) de 35,1%, sub nivelul zonei Euro, de 88,9% din PIB, și al Uniunii Europene, de 83,2% din PIB.
Pentru anul 2018, nivelul estimat al datoriei guvernamentale brute este de 34,9% din PIB, iar în viitor, pentru perioada 2019 – 2021, nivelul estimat al datoriei guvernamentale pe termen mediu este de sub 40% din PIB, respectiv sub nivelul net inferior plafonului de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht privind Uniunea Europeană.

Pentru anul 2019 se estimează că nivelul datoriei guvernamentale brute va fi de 35,3% din Produsul Intern Brut (PIB).

Venituri/Cheltuieli prevăzute în bugetul general consolidat pentru anul 2019

În cadrul proiectului, veniturile bugetului general consolidat pentru anul 2019 sunt estimate la 341,4 miliarde de lei, adică 33,4% din Produsul Intern Brut (PIB).

Veniturile preconizate a se înregistra cu cea mai mare pondere în Bugetul anului 2019 sunt:

– contribuțiile de asigurări sociale, 11,5% din PIB,

– Taxa pe Valoarea Adăugată – TVA – 6,8 % din PIB,

– accize 3% din PIB,

– impozit pe salarii și pe venit 2,3% din PIB.

Cheltuielile estimate pentru bugetul general consolidat al anului 2019 se ridică la suma de 367,5 miliarde lei, ceea ce reprezintă un procent de 35,9% din Produsul Intern Brut (PIB).

În cadrul cheltuielilor estimate, cele mai mari ponderi se înregistrează la:

  • Cheltuielile cu asistența socială – 109,8 miliarde lei, reprezentând 10,7% din PIB, aceeași pondere ca şi în anul 2018;
  • Cheltuielile de personal – suma de 102,5 miliarde lei, respectiv 10% din PIB, pe fondul aplicării Legii cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. În anii viitori se preconizează o scădere a ponderii acestora în PIB;
  • Cheltuielile cu bunuri și servicii sunt estimate la suma de 46,5 miliarde lei, respectiv un procent de 4,5% din PIB. Față de anul 2018, la aceste cheltuieli este estimată o creştere de 1,8 miliarde, din care 1,5 miliarde de lei reprezintă bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;
  • Cheltuielile cu investițiile sunt preconizate a se ridica la suma de 46,8 miliarde lei, reprezentând 4,57% din PIB, mai mari cu 12,5 miliarde lei față de anul 2018.
  • Cheltuielile cu dobânzile aferente datoriei publice reprezintă un factor deosebit de important și delicat în cadrul oricărui buget. Pentru anul 2019 acestea sunt estimate la suma de 13,5 miliarde lei, cu o pondere în PIB de 1,3%, în scădere față de anul 2018 de 1,4% din PIB.

Obiectivele principale pentru anul 2019

Ca în fiecare an, guvernarea aflată la conducere are în cadrul bugetului anual obiective principale. Printre acestea se numără:

1.Susținerea investițiilor publice prin alocarea a 46,8 miliarde lei, aproximativ 4,57% din Produsul Intern Brut ( PIB).

În acest sens, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanțe se au în vedere cheltuieli asigurate din bugetul de stat pe anul 2019 pentru:

  • Programul Național de Dezvoltare Locală = 2,5 miliarde lei;
  • Programul de interes public și social derulat de Compania Națională de Investiții = 1,1 miliarde lei;
  • investiții ale operatorilor din industria de apărare = 0,2 miliarde lei ;
  • investiții în infrastructura de transport = 5,6 miliarde lei; din acestea, suma de 4,1 miliarde de lei este aferentă proiectelor finanțate din fonduri europene;
  • investiții în domeniul apelor = 0,4 milioane lei.

2. Sănătatea – în acest domeniu, suma alocată a fost majorată cu cca. 5 miliarde faţă de anul 2018, adică o creștere de 12% (exclusiv subvenția de echilibrare), în bugetul Ministerului Sănătăţii, cât şi cel al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

3. Educația – comparativ cu anul 2018 a primit o majorare de 47% reprezentând circa 9,8 miliarde lei. Suma este destinată pentru :

– acoperirea majorărilor salariale,

– pentru investiţii = 2 miliarde lei

– pentru implementarea unor proiecte finanțate din fonduri europene având ca scop modernizarea procesului de predare-învăţare cu ajutorul tehnologiilor informaţiilor şi comunicării, prin dotarea şcolilor cu table interactive.

De asemenea, a fost alocată în buget suma de 1,1 miliarde lei pentru derularea unui nou program care prevede asigurarea de rechizite pentru copii din învăţământul preuniversitar.

4. Pentru apărare, conform angajamentelor asumate față de partenerii din NATO în bugetul pentru anul 2019 a fost prevăzută alocarea unui procent de 2% din PIB.

Majorarea cu 15% a pensiilor începând cu luna septembrie 2019 – ceea ce reprezintă o creștere cu 6,5 miliarde lei la Bugetul asigurărilor sociale de stat.

Suntem în luna februarie și Bugetul pentru anul 2019 nu a fost încă aprobat.

Ce se aşteaptă? Ce se vrea?

Cum poate funcționa o economie fără buget?

Vin deja plățile scadente pentru luna ianuarie 2019.

Sunt mulțimi de oameni care trăiesc de pe o lună pe alta, salarii mici, credite la bănci sau varianta cea mai modernă credit pe carduri.

În timp ce noi ne numărăm bănuții, poate că altora nici nu le pasă.

Probabil că ei au un viitor asigurat, în timp ce noi avem doar speranța de mai bine.

Roxana Petcu
Director economic | Auditor financiar
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here