Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Caricatura zilei:

PDF


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (3) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Transporturi

Ce „vrăji“ a mai făcut Compania de Drumuri la „Craiova - Piteşti“

Transporturi - Valentin Tudor (gds.ro)
(citeste alte articole de acelasi autor »)



Sursa foto: Ziare Live

Data adaugarii: 2017-09-14

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


Licitaţia pentru proiectarea şi construirea drumului expres Craiova - Piteşti mai are o lună până la expirarea termenului de depunere a ofertelor, dar ritmul în care decurg lucrurile prevesteşte o nouă amânare, cel puţin pe tronsonul I, cu o lungime de 17 kilometri, care pleacă din Craiova şi ajunge la Robăneşti. 

Din clarificările solicitate de firmele interesate de contractul de o sută de milioane de euro fără TVA reiese că oficialii Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au neglijat grav anumite componente ale licitaţiei. Una dintre ele, poate cea mai importantă, este Studiul Geotehnic, pe care CNAIR nu-l pusese la dispoziţia firmelor. Practic, compania le cerea firmelor să proiecteze fără ca acestea să ştie pe ce fel de teren lucrează. Licitaţia a ajuns şi la judecata Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Problemele legate de proiectarea şi construirea drumului expres Craiova - Piteşti încep să iasă la iveală după ce firmele participante la licitaţie au luat la întrebări CNAIR şi au semnalat o serie de deficienţe ale documentaţiei de atribuire. Lansată pe 6 iulie anul acesta, licitaţia are termen-limită de depunere luna octombrie 2017, iar ofertele ar trebui deschise în noiembrie. Neclarităţile din documentaţia de atribuire ar putea amâna lucrurile pe anul viitor. De exemplu, una dintre firmele interesate de contractul de o sută de milioane de euro pentru tronsonul 1 Craiova - Robăneşti a semnalat mai multe deficienţe ale documentaţiei. Iată cum arată câteva dintre dialogurile acesteia cu CNAIR la secţiunea „Clarificări“: „Întrebarea 1: Km 3+700 pe partea stângă, panta este cotată 2:3, dar este desenată 1:2. Cum este corect? Răspuns 1: Panta taluzului este de 2:3 conform profilelor transversale tip. Întrebare 2: La Km 6+450 în cadrul profilelor curente este desenat ceea ce pare a fi un strat anticapilar în bază, dar acesta nu se găseşte în cadrul aplicabilităţilor din planşa corespunzătoare. Cum este corect? Răspuns 2: Stratul anticapilar se va folosi conform aplicabilităţilor din tabelele prevăzute în planşă“. Iată o altă „rafală“ de întrebare şi răspuns: „Întrebare 7: Studiul geotehnic pus la dispoziţie nu oferă nicio informaţie privind geomorfologia şi parametrii mecanici ai terenului natural în zona debleelor. Practic, forajele din zona debleelor lipsesc în totalitate. Vă rugăm să ne puneţi la dispoziţie informaţiile geotehnice complete, astfel încât să poată fi verificată stabilitatea taluzelor de debleu. Răspuns 7: Volumul 6.1 din Documentaţia Tehnică publicată iniţial se înlocuieşte cu Volumul 6.1 - Anexa 1 la prezenta clarificare“. Ce înţelegem de aici? Că iniţial CNAIR nu a publicat documentul corect. Despre studiul geotehnic s-a vorbit mult. Deputatul USR, Cătălin Drulă, fost preşedinte al Asociaţiei Pro Infrastructură, spunea că studiul este sumar. „Dincolo de caracteristicile drumului expres, Studiul de Fezabilitate  din 2007 are o problemă pe care o au toate cele anterioare anului 2014: nu are un studiu geotehnic conform normativelor româneşti şi europene. Înainte se făcea un studiu sumar, indicativ, prezumţia fiind ca la faza de proiectare de detaliu să se facă adevăratul studiu geotehnic. Mai precis, pe toţi cei 120 km ai autostrăzii au fost făcute doar 22 de foraje (cel mai adânc la 5 metri). Spre comparaţie, doar pe capetele autostrăzii Sibiu - Piteşti (loturile 1 şi 5), adică pe o distanţă 45 km, s-au făcut anul trecut 400 de foraje cu adâncimi şi de peste 20 de metri. Fără un studiu geotehnic de detaliu nu se poate face proiectarea în mod serios, aşa că orice soluţii în Studiul de Fezabilitate din 2007 sunt doar orientative.
În aceste condiţii, firmele vor depune oferte serioase sau vor juca poker aşa cum se întâmplă în România. Constructorul va fi obligat să facă acest studiu geotehnic“, declara Drulă pentru GdS. El a explicat că derularea contractului va fi îngreunată de posibilele variaţii din teren, de eventualele cerinţe ale firmei de a primi bani în plus, dacă întâmpină probleme pe teren. „Discutăm de un posibil blocaj“, avertiza el.

Search Corporation vorbeşte despre aproape 100 de foraje geotehnice

Tot legat de „celebrul“ studiu geotehnic, vă prezentăm câteva concluzii ale acestuia, aşa cum au fost ele formulate în anul 2008 de firma care l-a realizat, Search Corporation. În primul rând, studiul contrazice CNAIR în privinţa vitezei de proiectare a drumului: CNAIR spunea - 130 km/h, studiu - 120 km/h. „În conformitate cu normele tehnice în vigoare şi în baza solicitării autorităţilor locale, elementele geometrice ale traseului în plan orizontal corelate cu cele în plan vertical au fost stabilite pentru o viteză de proiectare de 120 km/h“. Studiul a relevat că pământul de pe traseu este sensibil la îngheţ. „Materialele întâlnite la adâncimea de -1.00 m şi care vor constitui fundaţia sistemului rutier sunt alcătuite din argile grase, argile, argile prăfoase, argile nisipoase. Acestea se încadrează (…) în categoria pământurilor P5, sensibile sau foarte sensibile la îngheţ. În document se vorbeşte despre realizarea a 117 sondaje electrice verticale, a 22 de foraje geotehnice la o adâncime de maximum 7 metri şi a 91 de foraje geotehnice la o adâncime între 11 şi 28 de metri.

Banii, cuiul lui Pepelea

Probleme au apărut şi în privinţa unei prevederi legate de banii pentru finanţarea proiectului. Una dintre firme a depus o contestaţie la CNSC în care acuza faptul că CNAIR şi-a lăsat o portiţă pentru a refuza semnarea contractului în cazul în care desemnează un câştigător. Concret, CNAIR a inclus o clauză rezolutorie prin care condiţionează semnarea contractului de obţinerea finanţării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat sau fonduri europene. Firma consideră că CNAIR încalcă legislaţia achiziţiilor publice şi invocă o notificare a Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice în care se spune că „această clauză nu trebuie să permită o aplicare care să confere autorităţii contractante (CNAIR în cazul nostru - n.r.) o libertate nelimitată de decizie înainte de încheierea contractului“. Legislaţia în vigoare spune că Autoritatea Contractantă are obligaţia „de a încheia contractul cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare“.

Şi totuşi, la ce viteză va fi proiectat drumul?

În prezent nu este clar care va fi viteza de proiectare a drumului expres. CNAIR anunţa într-un comunicat de presă că viteza de circulaţie va fi de 130 km/h, dar în caietul de sarcini al licitaţiei se vorbeşte despe 120 km/h viteză de proiectare, iar normativul în vigoare la data lansării licitaţiei prevedea maximum 100 km/h. Normele tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, aprobate în august 2013 prin decizie a directorului CNADNR de la acea vreme, prevăd negru pe alb, la Capitolul III, secţiunea 1, că viteza de proiectare în cazul drumurilor expres este de maximum 100 km/h pentru cele construite la şes, 80 km/h pentru cele din regiunea de deal şi 60 km/h pentru cele din regiunea de munte. „Drumurile expres, în general, vor fi proiectate pentru viteze de bază (de proiectare) de 80-100 km/h. Viteza de proiectare poate fi redusă la 60 km/h pe tronsoane de drum cu lungime limitată, în cazuri excepţionale în condiţii grele de desfăşurare a traseului (…)“, se arată în normativ. De ce este important acest lucru? Pentru că, pornind de la această viteză, se configurează întregul drum. „Viteza de proiectare este factorul principal în funcţie de care se determină toate elementele geometrice în plan şi spaţiu ale traseului“, explică normativul „privind proiectarea drumurilor expres pe reţeaua rapidă de comunicaţii“ indicativ AND 598/2013. În caietul de sarcini al primului tronson, de pe teritoriul judeţului Dolj, CNAIR bate apropoul că viteza de circulaţie (diferită de cea de proiectare) este de 120 km/h. „Din punct de vedere al traseului, din cei 17,7 km pe Dolj, 57% reprezintă curbe. Declivitatea maximă admisă este de 5%, corespunzătoare vitezei de proiectare de 120 km/h“, spune caietul, făcând trimitere la studiul de fezabilitate conceput în 2007.
 
  • Currently 4.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 4.0 din 1 vot

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Adauga comentariul tau:
    * Nume: Email:

    * Mesaj:

    caractere rămase.

    Câmpurile notate cu * sunt obligatorii. Adresa de e-mail nu va fi publicată pe site. Mesajele sunt citite de redactorii Curierul National şi pot fi publicate in ziar.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Buna ziua am un certificat de actionar depus la SI ...
    Depozitarul Central distribuie dividendele către acţionarii proprii

    prostace, dupa ce japonezii au declansat razboiul ...
    Donald Trump ameninţă Coreea de Nord cu “distrugerea totală” în cazul unui atac lansat de Phenian

    daca nu vor putea pleca, cum le vor plati?! ...
    Republica Moldova: Cei cu amenzi neachitate nu mai pot părăsi țara

    Nu apare pe lista producatorul MEDA, a carui pariz ...
    Parizer de porc cu până la 12 E-uri, produse doar cu grăsimi saturate și peste 55% din doza zilnică de sare în doar 100g de produs

    prin 1945 ati dat doua bombe nucleare in Japonia. ...
    Donald Trump ameninţă Coreea de Nord cu “distrugerea totală” în cazul unui atac lansat de Phenian

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei:

    Eveniment

    Economie

    Fonduri Europene

    Finante Banci

    Piata bursiera

    Actualitate Companii

    Economie mondiala

    Actualitate

    IT&C

    Transporturi