Cumpara acum
Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (3) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Opinii

Securitatea inteligenta

Opinii - Javier Solana *
(citeste alte articole de acelasi autor »)



Securitatea inteligenta

Data adaugarii: 2002-11-20

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:

Summit-ul de la Praga reprezinta un eveniment important atat pentru NATO, cat si pentru Uniunea Europeana. Acum sase ani, presedintele Havel recunostea faptul ca nici NATO si nici UE nu-si puteau deschide portile, peste noapte, tuturor celor care doreau sa li se alature. "Ceea ce insa putem face cu siguranta - adauga el - este sa dam intregii Europe, conceputa ca o sfera de valori comune, asigurarea foarte clara ca aceste doua organizatii nu reprezinta niste cluburi inchise". Prin deciziile pe care NATO le-a luat la Madrid, pe care le va lua la Praga, apoi prin ceea ce Uniunea Europeana va decide la Copenhaga, cred ca s-a oferit acest tip de asigurare. Asa cum sunt convins ca Romania isi va implini foarte curand aspiratiile sale europene.
Aceste doua organizatii ale noastre se extind simultan si cresc una alaturi de cealalta. Apararea acelei mari "sfere de valori comune" despre care vorbea presedintele Havel este, din ce in ce mai mult, o intreprindere comuna.
Impreuna, NATO si UE au ajutat la sustinerea dezvoltarii Occidentului si, tot impreuna, ajuta la vindecarea ranilor produse de liniile de demarcatie care au divizat Europa. Mentinand pacea, NATO a creat conditiile care au permis inflorirea Uniunii Europene. UE a demonstrat ca exista un altfel de viitor, cel in care tarile Europei - contrar tuturor precedentelor istorice - vor putea trai impreuna in pace.
Ambele organizatii au actionat in paralel si complementar pentru a pune capat divizarii Europei si pentru a consolida sfera valorilor comune. A fost un proces lung, complex si cateodata dificil, iar munca noastra este inca neterminata. Dar la sfarsitul acestui an vom fi in stare sa spunem ca am incheiat definitiv ideea a doua Europe diferite traind alaturi una de alta.
Caderea Zidului Berlinului a deschis perspectiva unei lumi noi si mai bune, dar a adus si noi sfidari. Au aparut noi amenintari: crima organizata, presiunile migrationiste, boli si, desigur, terorismul si proliferarea armelor de distrugere in masa.
Ca parteneri strategici si nu ca rivali, NATO si Uniunea Europeana au aceeasi agenda. Sarcinile ce ne revin sunt diferite, dar sunt complementare, iar obiectivele noastre raman aceleasi: pacea si stabilitatea. Ne-am demonstrat in Balcani atat capacitatea de a actiona astfel, cat si avantajele unui asemenea demers.
Europenii au inteles ca o politica credibila cere si o componenta militara. Una care sa fie pe masura sfidarilor actuale. Acum se fac eforturi de a propune un plafon mai ridicat si mai eficient de cheltuieli in domeniul apararii. Europa poate fi un partener de securitate serios si valabil fara a avea intentia ca, in secolul ce vine, sa intre in competitie cu capacitatile militare americane, chiar daca am fi in stare sa facem acest lucru. Dar trebuie - si o vom face - sa continuam efortul din acest moment, cel de a imbunatati in mod gradual spectrul si calitatea capacitatilor noastre militare.
Amenintarile si sfidarile, proprii secolului XXI, sunt foarte diferite de cele cu care am fost obisnuiti in perioada Razboiului Rece. Atunci politicile erau "inghetate" iar apararea era de tip static. Era posibil sa raspunzi unor amenintari in domeniul apararii cu dotari de tip militar. Astazi lumea nu mai functioneaza astfel.
Necesarul din domeniile politic, economic si militar trebuie sa functioneze intr-un sistem integrat. Teroristii, statele cu structuri intrate in colaps, armele de distrugere in masa, iata sfidari care sunt in aceeasi masura politice si militare. Apararea teritoriului national incepe din exterior, iar securitatea incepe - asa cum s-a intamplat intotdeauna - cu aceea a inimilor si mintilor oamenilor.
Pentru a raspunde intr-un mod inteligent si eficient sfidarilor contemporane, comunitatea transatlantica trebuie sa-si impuna urmatoarele obiective: mai intai, sa faca un efort serios de a intelege problemele; in al doilea rand, sa aiba la indemana o gama larga de instrumente; in al treilea rand, atunci cand se confrunta cu o criza, sa fie capabila si doritoare de a se implica foarte rapid si de a continua in acest sens. Pilierul european al aliantei transatlantice poate contribui la atingerea fiecaruia dintre aceste obiective.
Oricat de mult ne-am dispretui dusmanii, nu ne putem permite sa ignoram cauzele care ii motiveaza. A incerca sa intelegi nu inseamna a si inchide ochii la ceva. Asa cum nu este nici o alternativa la continuarea ferma a urmaririi celor ce ar dori sa foloseasca violenta pentru atingerea scopurilor lor politice. A intelege si a analiza aceste cauze inseamna a elimina un agent activ de recrutare de personal pentru conflicte si fanatism.
Trebuie sa fim in stare sa desfasuram o vasta varietate de mijloace. Apararea valorilor noastre comune va cere o cooperare internationala fara precedent in domenii cum ar fi culegerea de informatii, controlul financiar, la nivelul politiei si justitiei. O abordare de tip unilateral si teoretic nu va avea nici un efect. Frontierele existente intre securitatea interna si cea externa, intre politie si armata, intre prevenirea crizelor si managementul acestora, intre combaterea criminalitatii „obisnuite“ si a celei financiare, in detectarea terorismului si managementul statelor cu structuri in colaps, s-au estompat si au devenit artificiale.
Realizarile recente ale UE pun in evidenta capacitatea sa de a se implica rapid si de a continua acest demers: rezolvarea politica si diplomatica a situatiei dintre Serbia si Muntenegru; prevenirea de conflicte, impreuna cu NATO, in FYROM si sudul Serbiei; o operatiune de politie in Serbia; angajamentul pe termen lung in reconstructia Balcanilor si Afganistanului. Aceasta nu este o „securitate soft“, ci o „securitate inteligenta“.
Suntem inaintea unui moment fara precedent de unificare pasnica a continentului nostru. O Uniune Europeana doritoare si capabila de a actiona impreuna cu NATO pentru a asigura pacea pe si in jurul continentului european va deveni o valoare majora pentru parteneriatul de securitate european. Bazandu-se pe propria sa cooperare, pe valorile si regulile sale, UE este acum un exportator major net de stabilitate politica si de valori democratice liberale. Apararea pacii pe continentul nostru, impartasirea valorilor si prosperitatii noastre nu sunt posibile intr-o lume de anarhie si haos. Legitimitatea si eficienta sunt intarite prin intermediul cooperarii internationale si a respectului pentru regulile si institutiile globale. Recunoscand acest lucru, tratatele pe care se fundamenteaza existenta fiecareia dintre organizatii reafirma principiile Cartei Natiunilor Unite.
Ca prieteni, ca aliati, ca membri ai unei comunitati de valori, trebuie sa ne angajam pentru a face fata sfidarilor viitorului prin activitatea noastra comuna ca parteneri pentru pace si stabilitate, pentru prosperitate si progres.

Bruxelles, 19 noiembrie 2002

Cu o zi inaintea inceperii summit-ului de la Praga, „Curierul national“ gazduieste, in chip de editorial, articolul scris special pentru ziarul nostru de dl. Javier Solana. Este un mesaj care raspunde multora dintre intrebarile care au aparut in decursul timpului, privind cele doua optiuni fundamentale enuntate de Romania: cea de integrare in structurile NATO si de aderare la Uniunea Europeana. Semnalul de fata, adresat „unui prieten si unui aliat“, demonstreaza ca temerile sugerate vreodata nu au nici un fundament, drumurile fiind convergente in esenta unui proces care, acum, schimba harta de putere a lumii.
Suntem, este limpede, inserati in structura de forte angajate in succesul acestor doua procese vitale, aflate acum in curs de desfasurare, departe de a-si fi aratat - si unul, si celalalt - limitele finale in ce priveste filosofia si realitatea procesului de extindere. Mai important este insa, ca - pentru toti decidentii politici esentiali - suntem un jucator demn de luat in seama, a carui contributie activa este deja procesata pentru ecuatiile politice viitoare.
Cristian Unteanu
* Inaltul reprezentant al UE pentru politica de aparare si securitate comuna, secretar general al Consiliului
UE, fost secretar general al NATO
 
  • Currently nan/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Un simplu ,,Felicitari,,e banal spus pentiru Rodic ...
    ”Tainele mării nu se cunosc de pe mal” - un îndemn la cunoaştere aprofundată

    daca te cheama geoana si le ai de la ”almanahe ...
    Ce profit poate aduce investiţia în ceasuri bărbăteşti în 2017 – 2018

    Daca nu ne putetem apara de milioanele de tuciurii ...
    Ministrul Apararii, Mihai Fifor a declarat în SUA că România va aloca în următorii 10 ani 2% din PIB pentru Apărare

    Cum sa nu pleci din tara cand de 27 de ani FSN, pa ...
    Peste 200 de români părăsesc țara în fiecare zi

    dar pentru romanii din Ucraina , ai vreun mesaj? ...
    Mesajul lui Klaus Iohannis, transmis cu prilejul Anului Nou Evreiesc

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei: