Cumpara acum
Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (3) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Actualitate Companii

Dupa ce petrolierul Prestige s-a despicat in doua

Cel mai mare dezastru ecologic din lume ameninta nord-vestul Spaniei

Actualitate Companii


Cel mai mare dezastru ecologic din lume ameninta nord-vestul Spaniei

Data adaugarii: 2002-11-20

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:





Operatiuni disperate de salvare sunt in curs, in incercarea de a se evita cel mai mare dezastru ecologic din lume dupa ce, ieri dimineata, petrolierul Prestige s-a scindat in doua, la 253 kilometri in largul coastelor Galiciei (nord-vestul Spaniei), dupa cum a anuntat Delegatia guvernului central al acestei provincii. Vasul era tras in larg de un remorcher chinez, De Da, inchiriat de o companie olandeza de salvare. Cele cinci remorchere pozitionate in jurul sau pregatite pentru o asemenea situatie urmeaza sa tracteze resturile vasului desi, potrivit televiziunii publice spaniole, sarcina este complicata din cauza timpului nefavorabil. O alta problema majora este gasirea unui port, avand in vedere ca autoritatile spaniole, franceze si portugheze refuza sa primeasca epava de teama poluarii. Doua fregate, una spaniola, alta portugheza, supravegheaza manevrele.
"Vascos, greu de pompat": titeiul scurs de la bordul petrolierului Prestige, la fel ca in cazul unui alt mare dezastru ecologic in care a fost implicat petrolierul Erika, in 1999, in largul Bretaniei, va fi dificil de tratat cu atat mai mult cu cat cantitatile sunt "de doua ori si jumatate mai mari" decat atunci, afirma Michel Girin, director al Centrului francez specializat in mareea neagra (CEDRE). "Pentru noi este o reeditare a dezastrului din 1999", constata directorul CEDRE: acelasi vas vechi, construit in 1976, prost intretinut, trecerea printr-o zona dificila si transportarea unui produs similar. "Lupta impotriva mareei negre va fi lunga si dificila", conchide Michel Girin.
In rezervoarele petrolierului se afla 77.000 de tone de titei deosebit de vascos, comparativ cu cele 20.000 de tone deversate in decembrie 1999 de Erika. Intre 4 si 8.000 de tone au invadat, deja, plajele Galiciei, fiind nevoie sa fie curatate "la fel ca in cazul Erika, cu galeata si chiar cu mainile". Eric Vindimian, director pentru accidente industriale si riscuri la adresa mediului (INERIS), recomanda voluntarilor sa fie foarte prudenti. "Ei trebuie sa poarte obligatoriu manusi cand manipuleaza aceste hidrocarburi cancerigene", a avertizat el. In viziunea sa, cosmarul a devenit realitate, in urma scindarii vasului mari cantitati de petrol scapand din rezervoare ceea ce echivaleaza cu "doua dezastre si jumatate" de tip Erika. Expertii estimeaza, totodata, ca aceasta catastrofa ecologica este de doua ori mai mare si decat cea produsa in 1989, cand Exxon Valdez a poluat Alaska. Acesta a fost considerat pana in prezent cel mai grav dezastru ecologic produs vreodata pe glob. Cheltuielile s-au ridicat la 2,1 miliarde de dolari, iar unele plaje din Alaska sunt inca poluate. La operatiunile de curatare au luat parte 10.000 de lucratori, 1.000 de ambarcatiuni si 100 de avioane si elicoptere. Sute de mii de pasari de mare, vulturi plesuvi si alte specii rare, precum si 22 de balene au pierit din cauza poluarii.
Intre autoritatile spaniole si portugheze a izbucnit o cearta pe tema responsabilitatii asupra vasului si dezbateri aprinse daca acesta nu trebuia scufundat, incendiat sau cargoul pompat intr-un alt petrolier.
Pescuitul a fost interzis pe termen nedefinit de-a lungul coastelor Galiciei. Mareea neagra a lovit unul dintre cele mai sensibile ecosisteme maritime de pe coasta Spaniei, afectand mamifere, ca delfini, precum si pasari, peste, crustacei si unul dintre cele mai bogate recifuri de corali din Europa.
Linia de coasta dintre Cape Finisterre si La Coruna, cunoscuta si sub denumirea "Coasta mortii", din cauza nenumaratelor epave, adaposteste una dintre cele mai mari si rare populatii de pasari de mare, cum sunt cormoranii. Peste 90 de specii de peste, inclusiv 11 specii de rechini traiesc in regiune alaturi de mai multe specii de delfini. Regiunea este foarte bogata si in crustacee, deosebit de importanti pentru economia locala. Scoici, crabi, stridii si caracatite, toate sunt amenintate cu pieirea.
Zeci de tari europene s-au oferit sa ajute la recuperarea petrolului scurs din rezervoarele petrolierului Prestige, raspunzand astfel cererii Spaniei, transmisa de Comisia Europeana. "Un mare numar de state membre ale UE au pus la dispozitie nave si echipamente. Un vas francez se afla deja la fata locului, un altul olandez va sosi in scurt timp", a afirmat purtatoarea de cuvant a CE, Margot Wallstroem. Ea a mai declarat ca atat Comisia, cat si autoritatile spaniole si populatia civila sunt deosebit de ingrijorate de dezastrul ecologic produs pe coastele Galiciei si incearca sa-i limiteze amploarea.

Catastrofe majore produse de maree negre

- Amoco Cadiz: 16 martie 1978, naufragiul petrolierului liberian provoaca deversarea a 230.000 de tone de petrol, poluand 320 de km de coasta in nord-vestul Frantei;
- Golful Mexic: 3 iunie 1979, scurgerea unui milion de tone de petrol in Golful Mexic, dupa explozia unei platforme petroliere Ixtox Uno, provoaca o imensa maree neagra si un dezastru ecologic;
- Exxon Valdez: 24 martie 1989, petrolierul american esuat in stramtoarea Prince William din Alaska soldat cu deversarea a 45.000 de tone de petrol care au poluat 1.700 km de coaste in sudul peninsulei Alaska;
- Maree neagra in golful Persic: ianuarie 1991, un milion de tone de petrol se scurg din rezervoarele petrolierelor aflate in rada. 560 de km de coasta poluati;
- Aegean Sea: 3 decembrie 1992, petrolierul grec s-a sfaramat in doua dupa ce s-a lovit de o stanca la intrarea in portul spaniol La Coruna, antrenand scurgerea a 70.000 de tone de petrol care au poluat 200 de km de coasta in Galicia;
- Sea Empress: 16 februarie 1996, petrolierul liberian naufragiaza pe coasta de sud a Tarii Galilor. 147.000 de tone de petrol invadeaza plajele provocand distrugerea mediului si moartea a zeci de mii de pasari;
- Erika: 12 decembrie 1999, petrolierul se desface in doua inainte de a se scufunda in largul Penmarc (nord-vestul Frantei), 20.000 de tone de petrol poluand 400 de km din litoralul francez.

Petrolierul liberian Prestige s-a scufundat ieri in largul coastei spaniole a Galiciei, a declarat vicepresedintele guvernului spaniol Mariano Rajoy. Epava "se afla in acest moment in apele internationale", a mai spus el, "si este pe cale sa se scufunde la circa 270 de km. de coasta in dreptul portului Vigo”. In acel loc, oceanul are "o adancime de 3.500 de metri". Rajoy care a vizitat, ieri dimineata, zonele sinistrate de pe litoralul galician, a indicat ca prova petrolierului, scindata in doua, se afla inca la suprafata apei. El a dat asigurari ca nu s-au inregistrat scurgeri suplimentare de petrol, cu exceptia celor produse in momentul ruperii petrolierului. Cea de-a doua scurgere evaluata la 6.000 de tone se adauga celor 4.000 de tone deversate, incepand de miercurea trecuta, de Prestige.
 
  • Currently 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 5.0 din 4 voturi

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Un simplu ,,Felicitari,,e banal spus pentiru Rodic ...
    ”Tainele mării nu se cunosc de pe mal” - un îndemn la cunoaştere aprofundată

    daca te cheama geoana si le ai de la ”almanahe ...
    Ce profit poate aduce investiţia în ceasuri bărbăteşti în 2017 – 2018

    Daca nu ne putetem apara de milioanele de tuciurii ...
    Ministrul Apararii, Mihai Fifor a declarat în SUA că România va aloca în următorii 10 ani 2% din PIB pentru Apărare

    Cum sa nu pleci din tara cand de 27 de ani FSN, pa ...
    Peste 200 de români părăsesc țara în fiecare zi

    dar pentru romanii din Ucraina , ai vreun mesaj? ...
    Mesajul lui Klaus Iohannis, transmis cu prilejul Anului Nou Evreiesc

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei: