Iţele Brexitului, tot mai încurcate: deputații britanici s-au pronunțat pentru o amânare a termenului de plecare din UE, dar rămâne de văzut pentru ce durată și în ce scop

foto: briefingsforbrexit.com

Cu 412 voturi pentru și 202 contra, deputații britanici au votat joi seară, deci cu 15 zile înaintea datei ieșirii din UE, propunerea de amânare a datei «divorțului». Complicația mare vine acum de la stabilirea duratei amânării și motivele ei, o condiție cerută de Bruxelles. Răspunsul trebuie să vină de la Londra și neapărat în câteva zile, au spus clar toți oficialii europeni.

Care sunt acum opțiunile deputaților britanici: fie aprobă până în 20 martie (înainte de summitul european de săptămâna viitoare) acordul Brexit pe care l-au respins până acum de două ori și astfel doamna May va putea cere UE o amânare a Brexitului «scurtă, limitată și tehnică», până cel mai târziu la 30 iunie, fie resping din nou acordul și amânarea va fi de mai lungă durată, depășind mandatul actualului Parlament european, ceea ce implică obligația de a organiza alegeri europarlamentare la sfârșitul lunii mai. O perspectivă greu de agreat pentru adepții duri ai Brexitului.

Soluții alternative greu de găsit

Președintele Consiliului European, Donald Tusk, a venit joi cu o idee. «În cursul consultărilor pentru summitul european», a spus Tusk, «îi voi sfătui pe cei 27 de lideri europeni să fie gata să acorde o amânare mai îndelungată, dacă Regatul Unit acceptă să-și regândească strategia privind plecarea din UE, asupra căreia să aibă și un consens». Greu de crezut că suporterii duri ai Brexitului ar accepta această «favoare» făcută opoziției de a câștiga timp pentru a pune la punct și alte scenarii anti-Brexit, inclusiv organizarea unui nou referendum. Surse informate foarte apropiate parlamentului britanic, citate de corespondentul permanent la Londra al ziarului «Les Echos», au relatat că în cursul zilei de joi au fost depuse în Parlament mai multe amendamente sugerând diverse alternative la ieșirea din UE fără acord, inclusiv unul propunând – în anumite condiții – organizarea unui nou referendum, dar ele au căzut rând pe rând la vot. Toată lumea, nu doar la Londra, ci și în alte capitale europene se întreabă ce va fi mâine în dosarul Brexit.

«Este timpul ca Parlamentul britanic să înceteze circul». «Suntem în pragul dezastrului»

Pentru lumea afacerilor din Marea Britanie, «paharul s-a umplut… Este prea mult», a declarat CBI (Confederation of British Industry), principala organizație patronală britanică, după cel de-al doilea vot negativ dat de deputații britanici acordului Brexit realizat de doamna May cu Bruxellesul. Investițiile au stagnat, sunt incertitudini în privința taxelor vamale și a formalităților la frontieră nu doar pentru aprovizionare, ci și la exporturi, absența clarității în privința vizelor în cazul recrutării de specialiști, forță de muncă în străinătate. În toate aceste domenii, a declarat CBI, întreprinderile industriale britanice nu știu încă, deși mai sunt doar 15 zile până la ieșirea din UE, cum își vor desfășura activitatea. În plus, nici în privința viitorului nu există siguranță. Nu numai că nu există perspectiva unei soluții credibile de retragere din UE care să aibă sprijinul unei majorități parlamentare, dar doamna Theresa May se află în situația de a cere deputaților să voteze o eventuală amânare a Brexitului, ceea ce, evident, nu este o soluție, ci o tergiversare.

«Este timpul ca Parlamentul să înceteze acest circ», a declarat și dna Carolyn Fairbairn, director general al CBI, principala organizație patronală britanică. Ea a avertizat că sunt în joc locurile de muncă, existența. «Suntem în pragul dezastrului. Politicienii de toate tendințele trebuie să depășească divergențele pentru evitarea unui Brexit fără acord», a cerut Catherine McGuinness, reprezentantă a City of London. «Un Brexit fără acord ar însemna o catastrofă pentru industria de automobile», a lansat la rândul sau Mike Hawes, directorul general al asociației britanice a constructorilor de automobile (SMMT). O astfel de soluție ar pune capăt comerțului cu UE, producția va costa miliarde de euro în plus și va antrena lichidarea unor locuri de muncă. Honda a anunțat deja că-și va închide uzina britanică în 2021, iar Nissan a renunțat a mai produce în Marea Britanie unele modele de automobile.

Maria Capitaine
Corespondent la Strasbourg
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here