Lovitură pentru Uber

Andreea Andrei


COTAR îşi manifestă consternarea faţă de reacţiile unor lideri politici de dreapta şi ale altor susţinători UBER
O altă activitate de transport persoane neautorizată, dar şi nesancţionată de autorităţi printre multe altele, este cea practicată prin aplicaţia “bla bla car” şi prin curse regulate ilegale, fără licenţă, însă afişate public pe site-ul autogari.ro

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) îşi manifestă consternarea faţă de reacţiile unor lideri politici de dreapta şi ale altor susţinători UBER, în legătură cu deciziile şi declaraţiile absolut pertinente ale primarului Capitalei, Gabriela Firea, care a anunţat, la 4 decembrie 2017, că în Bucureşti vor circula exclusiv taxiuri autorizate. 
„În urma întâlnirii pe care am avut-o ieri cu Primarul General, Gabriela Firea, Primăria Capitalei a răspuns în modul cel mai firesc solicitărilor noastre care exprimă cerinţele tuturor asociaţiilor taximetriştilor licenţiaţi: eliminarea concurenţei neloiale, practicate prin sistemele de aplicaţii online ce oferă servicii ilegale de taximetrie. Din moment ce noi plătim taxele impuse prin lege şi respectăm toate cerinţele legilor în vigoare, nu putem înţelege de ce anumiţi lideri politici pot susţine că alţi „şoferi”,  pot circula fără autorizaţii, în afara legilor ţării şi fără niciun fel de constrângere, sub pretextul că duc România la un nou nivel de civilizaţie şi progres, prin introducerea pe piaţă a unor aplicaţii - şi ele ilegale, despre care deja s-a vorbit la nivel internaţional, începând din luna noiembrie, când s-a dat publicităţii informaţia că UBER a ascuns adevărul în legătură cu hackerii care au furat datele personale ale câtorva mii de clienţi, inclusiv accesul la conturile din bănci. 
Primarul General ne-a garantat că vor fi luate toate măsurile legale, astfel încât legislaţia de specialitate în vigoare să fie respectată de toţi cei care practică activitatea de taximetrie, transport persoane în Capitală”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Regulamentul pe care l-am discutat cu Primarul General prevede următoarele: vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei, care nu se încadrează în prevederile Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, precum şi în cele ale HCGMB 78/2008 şi ale Codului Fiscal. De asemenea, operatorii de taxi vor fi obligaţi să aibă o ţinută civilizată, un limbaj adecvat, maşini curate şi care să garanteze siguranţa cetăţenilor. Toţi cei care practică activitatea de taxi în Capitală vor fi obligaţi să respecte această prevedere din  regulament, în care se vor introduce şi sancţiuni pentru cei care astăzi nu fac cinste acestui serviciu de utilitate publică. Primarul General a declarat că se va asigura că acest regulament va fi respectat în integritate.
Primarul General a înţeles şi faptul că persoanele care practică ilegal această activitate nu garantează siguranţa cetăţenilor, nefiind supuse niciunui control legal. De asemenea, Gabriela Firea a propus ca Primăria Municipiului Bucureşti, prin Compania Municipală Tehnologia Informaţiei şi Compania Municipală Managementul Traficului, să realizeze parteneriate cu structurile de taximetrie recunoscute pentru implementarea unor servicii online de rezervări, curse şi plată, facilitând accesul bucureştenilor la serviciile de taxi.
Consternant este răspunsul firmei UBER: ”Aplicaţiile ca Uber, serviciile de carsharing, de taxi şi transportul în comun constituie, împreună, soluţii care pot duce la reducerea aglomeraţiei, a poluării şi pot rezolva problema parcărilor din Bucureşti. Peste 350.000 de bucureşteni se bazează pe Uber pentru drumurile zilnice şi mii de şoferi parteneri fac un venit în plus, prin intermediul aplicaţiei şi contribuie la bugetul public”, au transmis oficialii Uber România, în replică la tot ceea ce s-a discutat şi mai ales în legătură cu necesitatea respectării legilor din România.
Ce venituri în plus? În baza căror legi şi autorizări sunt obţinute? Sunt respectate prevederile Codului Fiscal? Zecile de mii de autoturisme care practică activitatea de transport persoane prin intermediul acestor aplicaţii - UBER, TAXI FLY, BLA BLA CAR etc. - sunt licenţiate, autorizate, şoferii sunt atestaţi? Fac ITP din 6 în 6 luni? Respectă toate prevederile legale din domeniu? Mai mult: 25% din veniturile ilicite obţinute, care rămân în Olanda şi sunt purtătoare de taxe şi impozite, TVA, ale cui sunt? De ce nu vor să se autorizeze în România? La aceste întrebări, reprezentanţii acestor platforme ori nu au răspuns, ori răspunsurile lor nu au avut nicio legătură cu întrebarea pusă.
Le amintim reprezentanţilor firmei UBER şi susţinătorilor lor că protestele împotriva companiei nu s-au organizat doar în România, ci în toate ţările în care această companie face acelaşi lucru: încalcă legislaţia, nu  plăteşte taxele şi impozitele conform legilor în vigoare, nu lucrează cu şoferii conform legislaţiei muncii, face concurenţă neloială, iar activitatea nu poate fi controlată sau sancţionată, deşi toate celelalte firme care respectă legea sunt şi controlate şi sancţionate.
În continuare, discursul reprezentanţilor firmei UBER este acelaşi, pe linie de corporaţie: „acuzaţiile sunt nefondate, UBER este un serviciu sută la sută fiscalizat în România, plăteşte taxe în România pentru activităţile pe care le desfăşoară, şoferii noştri parteneri colaborează cu noi prin entităţi fiscale, iar utilizatorii primesc o factură fiscală după fiecare cursă”. 
Dacă ar fi nefondate acuzaţiile, de ce ar protesta absolut toţi taximetriştii din toate ţările în care îşi desfăşoară activitatea firma UBER? Cum ar fi posibil ca acuzaţiile să fie nefondate, din moment ce legea permite un număr limitat de licenţe, iar UBER declară că are mii de maşini în Bucureşti?
În luna august, primarul Londrei a luat decizia de a retrage licenţa UBER, pentru a respecta legislaţia britanică. Autorităţile londoneze au respins categoric încercările firmei UBER de a eluda legislaţia britanică. Primarul Londrei a declarat că a sprijinit pe deplin decizia de a revoca licenţa firmei UBER, pentru că toate companiile trebuie să "joace după reguli". "Vreau ca Londra să fie în fruntea inovării şi a noilor tehnologii şi să fie o casă naturală pentru companii interesante noi care ajută londonezii prin furnizarea unui serviciu mai bun şi mai accesibil. Cu toate acestea, toate companiile din Londra trebuie să se conformeze legilor, regulamentelor în vigoare, şi să respecte standardele înalte pe care le aşteptăm - în special în ceea ce priveşte siguranţa clienţilor. Furnizarea unui serviciu inovator nu trebuie să fie în detrimentul siguranţei şi securităţii clienţilor, al companiilor licenţiate”, a declarat primarul Londrei. 
Şi în acest caz, firma UBER a comunicat că este consternată de faptul că "departe de a fi deschisă, Londra este închisă companiilor inovatoare". Le amintim reprezentanţilor firmei UBER că principiile filosofice, de tipul „deschidere” şi „închidere” nu au nicio legătură cu aplicarea legilor în vigoare, care reglementează activităţi economice şi sisteme fiscale.
De asemenea, le reamintim reprezentanţilor firmei UBER şi susţinătorilor lor că orice întreprinzător, fie el producător, comerciant sau prestator de servicii, PFA sau firmă, şi-ar dori să îşi desfăşoare activitatea într-un paradis fiscal, să inventeze şi să implementeze sisteme informatice care simplifică activitatea, numai că fiecare stat are legi care reglementează foarte clar toate tipurile de activităţi economice şi modalităţile de plată, taxele şi impozitele, iar în cazul transporturilor există foarte multe reglementări şi restricţii care trebuie să fie respectate şi care, dacă sunt încălcate, sunt sancţionate contravenţional, conform legilor în vigoare. Le reamintim reprezentanţilor UBER şi susţinătorilor lor că legile în vigoare îi obligă pe transportatori să respecte prevederile legale, iar nerespectarea acestora atrage după sine sancţiuni, până la retragerea licenţelor şi autorizaţiilor de funcţionare, ceea ce înseamnă închiderea activităţii, nicidecum libertatea de exprimare în traficul rutier, conform unor legi proprii care le sfidează pe cele ale ţării.
O altă activitate de transport persoane neautorizată, dar şi nesancţionată de autorităţi printe multe altele, este cea practicată prin aplicaţia “bla bla car” şi prin curse regulate ilegale, fără licenţă, însă afişate public pe site-ul autogari.ro, astfel încât autorităţile de control ar putea să le oprească şi să le sancţioneze, dar nu o fac, de mai mulţi ani, pentru că le lipseşte pârghia legală, ceea ce  solicităm de ani de zile şi nu se vrea. De ce? Pentru că în spatele acestor ilegalităţi  sunt oameni politici care împreună cu “La Familia“ (acea familie care a adus în România firma UBER şi cu ajutorul căreia UBER nu este deranjată de Fisc), calcă în picioare orice lege din această ţară, pentru bunăstarea lor.
În acest context, cerem primului-ministru, organelor de control abilitate să ne explice de ce nu aplică şi pentru ei toate prevederile legale pentru a împiedica activitatea ilegală a acestor firme care fac de fapt transport de persoane nelicenţiat, venituri ilicite, fraudă fiscală, concurenţă neloială transportatorilor autorizaţi din România. Doar în ultimul an ne-au promis un prim-ministru şi un ministru al Transporturilor că vor rezolva problema respectării legii, dar încă nu s-a luat nicio măsură concretă, în afară de cea a primarului general Gabriela Firea, similară cu cea a primarului Londrei, care sperăm să se aplice şi la Bucureşti.
În data de 27.11.2017 am depus cerere de protest la Primăria Capitalei, la data de 04.12.2017 am participat la comisia de avizare, aşteptăm protocolul semnat. S-au depus cereri de protest în toate marile oraşe din ţară, acolo unde activitatea ilegală de transport persoane a luat o mare amploare, prin intermediul acestor aplicaţii, au transmis cei de la COTAR.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 06 Decembrie 2017. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.