Service-urile auto caută mecanici din China

 
Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) a transmis către Ambasada Republicii Populare Chineze o scrisoare de intenţie în vederea derulării unui program de recrutare şi relocare de forţă de muncă în  România pentru cetăţenii chinezi, în domeniul reparaţiilor auto.

Industria de reparaţii auto din România se confruntă de peste 5 ani cu un deficit în creştere de forţă de muncă pregătită în acest domeniu. Numărul în creştere de înmatriculări auto din România presupune şi asigurarea unui număr suficient de angajaţi calificaţi în acest domeniu care să presteze activităţile specifice de reparare şi întreţinere a parcului auto naţional.
România are, în prezent, un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive, aşa cum este cea românească, şi au nevoie de intervenţii dese în service.
Opt din zece service-uri auto din România lucrează sub capacitatea proiectată din cauza lipsei de personal calificat.
Piaţa muncii din acest domeniu se confruntă cu 5 fenomene:
1. În multe situaţii, salariile solicitate depăşesc posibilităţile patronilor de service.
“Angajaţii cu experienţă au ajuns să şantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forţă de muncă pregătită în acest domeniu şi nu acceptă salarii sub 1.000 - 1.400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu lună de lună, în condiţiile de instabilitate şi lipsa de predictibilitate legislativă şi fiscală, aşa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situaţii, în relaţia dintre angajat şi angajator, mecanismele de cerere şi ofertă eşuează, pentru că apar dezechilibre între pretenţiile angajaţilor şi posibilităţile angajatorului” - a declarat Cristian Muntean, preşedinte ASSAI.
2. Opţiunea angajaţilor calificaţi de a munci în afara României. Angajaţii calificaţi aleg să plece şi să muncească pe bani mai mulţi în ţări precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia etc.
3. Înfiinţarea de ateliere de reparaţii clandestine, generatoare de evaziune fiscală.
Lipsa de implicare a instituţiilor cu rol de control în acest domeniu şi în special fiscal, stimulează dezvoltarea activităţilor fără autorizaţie în acest domeniu.
“O parte dintre angajaţii cu experienţă îşi încropesc un atelier clandestin şi fără autorizaţie în curtea casei, ştiind că nu vor fi niciodată deranjaţi de către instituţiile cu rol de control, care verifică exclusiv firmele autorizate, fără a le trece pragul celor care fac evaziune fiscală şi lucrează fără niciun fel de autorizaţii. Pentru mai mult de 10.000 de ateliere clandestine, România a devenit un paradis fiscal şi legislativ” - a precizat Cristian Muntean, preşedinte ASSAI.
4. Lipsa unui program naţional de pregătire profesională în acest domeniu. Dacă până la sfârşitul anilor ’90 mai existau în România şcoli de meserii care pregăteau viitorii tinichigii, mecanici auto şi vopsitori auto, reformele fără coerenţă şi de multe ori contradictorii din învăţământul românesc au condus la distrugerea şi a acestei oportunităţi pozitive, sănătoase şi necesare, pe care se baza această industrie.
5. Şomajul voluntar în rândul tinerilor.
În spaţiul european, doar Italia depăşeşte România din punct de vedere al şomajului voluntar în rândul tinerilor. Neimplicarea persoanelor tinere şi active în piaţa muncii din România conduce inevitabil la ratarea obiectivelor de dezvoltare a acestei ţări.
ASSAI a depus, în ultimii ani, eforturi repetate pentru a sensibiliza factorii politici decidenţi în vederea reluării programelor naţionale de pregătire profesională în acest domeniu. Rezultatele promisiunilor avansate de către factorii politici au fost ZERO.
În aceste condiţii, ASSAI intenţionează să deruleze un program-pilot de recrutare şi relocare a 80 de persoane din Republica Populară Chineză, iar dacă se dovedeşte că aceste persoane se pot integra şi face performanţă în service-urile auto care au acceptat să intre în acest proiect, vom continua acest program până când vom rezolva problema deficitului de personal.
Acest program-pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unităţile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt atât service-uri auto multi-marcă, cât şi reprezentanţe auto din diverse oraşe precum: Bucureşti, Iaşi, Baia Mare, Sebeş, Român, Suceava şi Tulcea.
Salariile oferite de către angajatori sunt:
- între 250 - 300 de euro net pentru spălătorii auto. În acest domeniu nu este necesară experienţa.
- între 500 - 800 euro net pentru specialiştii cu minimum 3 ani de experienţă din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrică şi diagnoză auto.
În afară de aceste salarii, angajatorii asigură suplimentar cazare şi mâncare pentru expaţi. 
Amintim faptul că deficitul de forţă de muncă pregătită în România în domeniul reparaţiilor auto depăşeşte, în prezent, 20.000 de persoane.
“Poate cea mai importantă calitate pierdută în ultimii 28 de ani de către poporul român este cultul muncii, înlocuit de dorinţa de înavuţire peste noapte, prin nemuncă. Am constatat cu tristeţe faptul că tinerii nu se înghesuie să înveţe o meserie care presupune să fii murdar pe mâini, iar forţa de muncă românească pregătită, care a migrat în alte ţări, nu impresionează deloc adormitele şi lipsitele de viziune instituţii româneşti”, a declarat Cristian Muntean, preşedinte ASSAI.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 05 Decembrie 2017. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.