Service-urile auto cauta mecanici in China

Curierul Naţional

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) a transmis catre Ambasada Republicii Populare Chineze o scrisoare de intentie invederea derularii unui program de recrutare si relocare de forta de munca in  Romania pentru cetatenii chinezi, in domeniul reparatiilor auto.
 
Industria de reparatii auto din Romania se confrunta de peste 5 ani cu un deficit in crestere de
forta de munca pregatita in acest domeniu. Numarul in crestere de inmatriculari auto din
Romania presupune si asigurarea unui numar suficient de angajati calificati in acest domeniu
care sa presteze activitatile specifice de reparare si intretinere a parcului auto national.
Romania are in prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o varsta medie
de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri
primitive, asa cum este cea romaneasca si au nevoie de interventii dese in service.
Opt din zece service-uri auto din Romania lucreaza sub capacitatea proiectata din cauza lipsei
de personal calificat.
Piata muncii din acest domeniu se confrunta cu 5 fenomene:
1. In multe situatii, salariile solicitate depasesc posibilitatile patronilor de service
“Angajatii cu experienta au ajuns sa santajeze efectiv patronii de service-uri, profitand de
lipsa de forta de munca pregatita in acest domeniu si nu accepta salarii sub 1000 - 1400 de
euro net. Este dificil sa asiguri unui angajat un astfel de salariu luna de luna, in conditiile de
instabilitate si lipsa de predictibilitate legislativa si fiscala, asa cum se prezinta mediul de
afaceri romanesc. In astfel de situatii, in relatia dintre angajat si angajator, mecanismele de
cerere si oferta esueaza, pentru ca apar dezechilibre intre pretentile angajatilor si
posibilitatile angajatorului” – a declarat Cristian Muntean, Presedinte ASSAI.
2. Optiunea angajatilor calificati de a munci in afara Romaniei
Angajatii calificati aleg sa plece si sa munceasca pe bani mai multi in tari precum
Olanda, Anglia, Irlanda, Italia, etc.

3. Infiintarea de ateliere de reparatii clandestine, generatoare de evaziune fiscala
Lipsa de implicare a institutiilor cu rol de control in acest domeniu si in special fiscal,
stimuleaza dezvoltarea activitatilor fara autorizatie in acest domeniu.
“O parte dintre angajatii cu experienta isi incropesc un atelier clandestin si fara
autorizatie in curtea casei, stiind ca nu vor fi niciodata deranjati de catre institutiile
cu rol de control, care verifica exclusiv firmele autorizate, fara a le trece pragul celor
care fac evaziune fiscala si lucreaza fara niciun fel de autorizatii. Pentru mai mult de
10 000 de ateliere clandestine, Romania a devenit un paradis fiscal si legislativ.” – a
precizat Cristian Muntean, presedinte ASSAI.
4. Lipsa unui program national de pregatire profesionala in acest domeniu
Daca pana la sfarsitul anilor ’90 mai existau in Romania scoli de meserii care
pregateau viitorii tinichigii, mecanici auto si vopsitori auto, reformele fara coerenta si
de multe ori contradictorii din invatamantul romanesc au condus la distrugerea si
acestei oportunitati pozitive, sanatoase si necesare, pe care se baza aceasta industrie.
5. Somajul voluntar in randul tinerilor
In spatiul european, doar Italia depaseste Romania din punct de vedere al somajului
voluntar in randul tinerilor. Neimplicarea persoanelor tinere si active in piata muncii
din Romania conduce inevitabil la ratarea obiectivelor de dezvoltare a acestei tari.
ASSAI a depus in ultimii ani eforturi repetate pentru a sensibiliza factorii politici decidenti in
vederea reluarii programelor nationale de pregatire profesionala in acest domeniu. Rezultatele
promisiunilor avansate de catre factorii politici au fost ZERO.
In aceste conditii, ASSAI intentioneaza sa deruleze un program pilot de recrutare si relocare a
80 de persoane din Republica Populara Chineza, iar daca se dovedeste ca aceste persoane se
pot integra si face performanta in service-urile auto care au acceptat sa intre in acest proiect,
vom continua acest program pana cand vom rezolva problema deficitului de personal.
Acest program pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unitatile reparatoare care vor
angaja aceste persoane sunt atat service-uri auto multi-marca, cat si reprezentante auto din
diverse orase precum: Bucuresti, Iasi, Baia Mare, Sebes, Roman, Suceava si Tulcea.
Salariile oferite de catre angajatori sunt:
- intre 250 – 300 de euro net pentru spalatorii auto. In acest domeniu nu este necesara
experienta.
- intre 500 - 800 euro net pentru specialistii cu minim 3 ani de experienta din celelalte
categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanica, electrica si diagnoza auto.
In afara de aceste salarii, angajatorii asigura suplimentar cazare si mancare pentru expati.

Amintim faptul ca deficitul de forta de munca pregatita in Romania in domeniul reparatiilor
auto, depaseste in prezent 20 000 de persoane.
“Poate cea mai importanta calitate pierduta in ultimii 28 de ani de catre poporul roman este
cultul muncii, inlocuit de dorinta de inavutire peste noapte, prin nemunca. Am constatat cu
tristete faptul ca tinerii nu se inghesuie sa invete o meserie care presupune sa fii murdar pe
maini, iar forta de munca romaneasca pregatita, care a migrat in alte tari, nu impresioneaza
deloc adormitele si lipsitele de viziune institutii romanesti.” a declarat Cristian Muntean,
Presedinte ASSAI.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 04 Decembrie 2017. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.