A inceput maratonul cartilor la Gaudeamus

Targ cu intrare libera, volume pentru toate buzunarele si... cocosul Stuchi (ca mascota)

CORNELIA MARIA SAVU

Ieri, pentru a zecea oara, Targul International Gaudeamus - Carte de invatatura si-a deschis portile, in Pavilionul Central Romexpo. In premiera, intrarea a fost libera pentru toti vizitatorii si asa va ramane pana la inchidere (30 noiembrie, ora 17,00).

Accesul gratuit a facut ca deschiderea sa beneficieze de un public numeros, interesat de bogata oferta editoriala si infoeducationala a unui numar record de expozanti - peste 350 -, dar si bucuros sa constate ca multe edituri, intre care Paralela 45, Nemira, Aramis, Polirom, Antet, Books Unlimited, Tehnica, Universal, Dalsi practica din prima zi chiar, reduceri de preturi de 20-30 la suta. Exista si atractii surpriza, intre care asa-zisele fastbooks - carti din toate domeniile, de la finante la clasici - al caror continut este sintetizat in doar 96 de pagini, publicate de Editura “Cartea de buzunar”, la pretul de 35.000 de lei. Sau editiile liliput, in seria “Tezaur literar romanesc”, in casete de cinci volume de autor, Mihai Eminescu, I.L. Caragiale, Ion Slavici, Vasile Alecsandri, George Cosbuc, Alexandru Macedonski, tiparite de Editura Fortuna.

“Era Sandra Brown s-a incheiat definitiv in Romania”...

... a spus ministrul culturii si cultelor, acad. Razvan Theodorescu, inainte de “taierea panglicii” acestei noi editii. Adaugand ca, asa cum se poate constata chiar la un repede tur prin targ, romanii nu mai au de ce sa fie complexati atunci cand intra, de pilda, intr-o librarie pariziana si cartile autohtone au acum staif, iar continutul lor este competitiv european (cel putin).
Conceput ca un “oras al cartii”, Gaudeamus 2003 isi invita publicul sa se plimbe pe alei purtand numele unor personalitati ale culturii romane (chiar daca “semnalizarea” nu e vizibila de la distanta) si sa asiste la lansari in Rotonda Mihai Eminescu (a carei “firma” e asezata, neinspirat, chiar deasupra... bufetului!), dar sa si vada lucrarile unor tineri plasticieni, in Targul de Arta organizat de maestrul Alexandru Ghildus, al carui premiu va fi acordat de Casa de licitatie Monavissa.
Andrei Oisteanu si Lya Benjamin au organizat, cu sprijinul United States Holocaust Memorial Museum si al federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, Expozitia “Romania in timpul Holocaustului”, mult vizitata chiar de la deschidere.

“Un ziar care este bun si dupa ce a fost citit”

Tot ieri, pe “inelul” Pavilionului Central s-a deschis si Salonul National al Presei, care, dupa cum a afirmat Mihai Tatulici, membru in Consiliul de Onoare al Clubului Roman de Presa, impreuna cu cartea “ar trebui sa lupte mai puternic impotriva eroziunii vietii culturale romanesti, ce se produce, mai ales, in vremuri de tranzitie”. Standul cu numarul 243 este al “Curierului national” si prezinta publicului, sub motto-ul “Un ziar care este bun si dupa ce a fost citit”, o inspirata, originala expozitie de sculptura in... ziar, semnata de caricaturistul nostru, Mateo. Cavalerul cu stindard, ieslea sfanta, acoperita de faldurile mantiei unui inger, postalionul cu personaje, asteptand parca plecarea in cursa, animalele fantastice si un glob pamantesc “asediat” de cititori ai presei fac deliciul publicului vizitator de toate varstele, impresionat de expresivitatea plastica a hartiei de ziar (gata citit), rasucita, lipita in fel si chip, pentru a prinde forme de sculptura si a da “viata” viziunilor unui artist mereu in cautarea noului.
De la micuta Alexandra, care s-a repezit sa ia in brate “figurinele” lui Mateo, abandonandu-si balonul rosu, primit cu o clipa inainte, pana la poetul Paul Daian, om orchestra (cu trompeta!) al Gaudeamusului, venit, cu tot cu cocosul Stuchi (mascota targului) sa se fotografieze langa ele, sculpturile semnate Mateo au avut un mare numar de fani (inclusiv plasticieni profesionisti).

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 27 Noiembrie 2003. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.