O barja incarcata cu 1.300 de tone de minereu de fier s-a scufundat in Dunare

Corina Burlacu

O barja a Companiei de Navigatie Fluviala (CNF) Navrom Galati SA s-a scufundat, ieri dimineata, in zona cheului fluvial din Portul Constanta Sud - Agigea. Accidentul nu a afectat circulatia maritima in zona si s-a produs in jurul orei 04,00, dupa ce ambarcatiunea de mare tonaj fusese incarcata cu 1.300 de tone de minereu de fier. Barja s-a rupt in doua, de la jumatate, si a disparut in Dunare, la suprafata apei neramanand decat prova si pupa. Nimeni nu a fost ranit.
Contactat telefonic, directorul Autoritatii Navale Teritoriale Constanta (A.N.T.C.), Alexandru Mezei, ne-a declarat ca, in momentul scufundarii, transferul celor 1.300 de tone de marfa fusese deja efectuat cu ajutorul unei macarale plutitoare. Marfa provenea dintr-o alta barja, ancorata in dreptul cheului fluvial pe senalul navigabil. La un moment dat, ambarcatiunea s-a indoit vizibil de la mijloc si s-a rupt pur si simplu in doua. Centrul epavei a ajuns pe fundul fluviului, la aproximativ zece metri adancime, iar marfa incarcata a alunecat si ea in Dunare. Potrivit lui Alexandru Mezei, barja putea transporta 2.000 de tone, dar nu era niciodata incarcata pana la capacitatea maxima, ci doar pana la aproximativ 1.800 de tone. Ieri, ea preluase o parte din marfa pe care alte trei barje ar fi trebuit sa o duca saptamana trecuta in portul Reni din Ucraina. Transportul a fost atunci amanat pentru ca, din cauza cetii, traficul fluvial a fost inchis. Procedura de incarcare a acestora fusese insa deja facuta. Dupa redeschiderea portului, cantitatea incarcata pe fiecare barja s-a dovedit a fi prea mare din cauza scaderii, intre timp, a cotelor Dunarii cu aproximativ 70 de centimetri. Astfel s-a luat decizia mutarii a 1.300 de tone pe o a patra barja, cea care s-a scufundat.
In ceea ce priveste cauzele accidentului, ele nu au putut fi, deocamdata, stabilite. Autoritatile asteapta finalizarea operatiunii de ranfluare a epavei, adica de readucere a acesteia in starea de plutire. Potrivit directorului A.N.T.C., imediat dupa terminarea actiunii, cei care se vor pronunta asupra cauzelor vor fi expertii si specialistii constructori. “Din punct de vedere tehnic, barja corespundea normelor de navigatie avand acte de clasificare la Registrul Naval Roman valabile pana in luna iulie 2004, astfel ca armatorul este exonerat de raspundere. In acelasi timp este eliminata din calcul si varianta unei erori de dispunere a incarcaturii, in interiorul hambarului, care ar fi provocat suprasolicitarea structurii de rezistenta si in final ruperea mecanica a corpului barjei, deoarece exista dovada ca marfa a fost uniform dispusa si compactata. In aceste conditii ar putea fi cercetat totusi gradul de uzura al tablei de la corpul navei sau o eventuala fisura care a permis infiltratii de apa ce au ingreunat excesiv sarcina care trebuia transportata”, a mai spus Alexandru Mezei.
Ieri in jurul pranzului, macaraua plutitorare 340 a CNF Galati se afla in zona, incercand sa scoata barja de pe fundul marii. Intre timp, locul scufundarii a fost marcat cu balize, pentru a evita, pana la inceperea operatiunilor de descarcare a minereului, accidentele de navigatie.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 27 Noiembrie 2003. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.