In arta, si provincia e capitala

Balcicul, in 350 de „secvente“, la Constanta

CORNELIA MARIA SAVU

Expozitiile-eveniment ale acestui sfarsit de an sunt doua, deschise in Dobrogea. La Tulcea, la Muzeul de Arta, unde straduinta si profesionalismul directorului Ibrahima Keita au reusit sa adune, la centenar (si sa le treaca intr-un elegant catalog), peste 150 de lucrari ale maestrului Alexandru Ciucurencu si, la Constanta, unde, in majoritatea salilor sale, Muzeul de Arta gazduieste acum o impresionanta expozitie „Balcic“. Criticul de arta Doina Pauleanu, director al institutiei, recent distinsa cu Premiul Revistei Tomis, a refacut, din 350 de „secvente“, un inedit (mai ales pentru publicul tanar) itinerariu plastic al asezarii din „Coasta de Argint“, care, de la „descoperirea“ sa, in 1913, de catre geologul George Munteanu-Murgoci, intr-o calatorie cu vaporul de-a lungul litoralului abia revenit intre granitele Romaniei, si pana in septembrie 1940, cand a fost din nou pierduta, a dat artelor frumoase romanesti o veritabila „scoala“.
Imbinand cronologia cu afinitatile maestrilor culorii si luminii, portretistica si „evocarea“, pitorescul exotic, mediteranean, cu teluricul unui spatiu de inceput de lume si punand in evidenta „reperele“ Balcicului - Vila cu minaret a Reginei Maria, Capela Stella Maris, mahalaua tatareasca, curtile interioare ale caselor turcesti, piata portului, „Academia din Balcic“ - Cafeneaua lui Mamut, Dealul Alb, baia turceasca, mult pictata scara (de Tonitza si Sirato) a carciumei lui Cara Mitti - expozitia este (si) o memorabila „pagina“ de geografie culturala. Curatorul Doina Pauleanu a adus pe simeze, din muzeele Dobrogei, din Muzeul National de Arta al Romaniei, dar si dintr-o serie de colectii particulare, intre care acea legata in mod special de spiritul Balcicului, colectia Balcica si Constantin Maciuca, lucrarile unor nume intrate in primele esaloane ale istoriei artelor plastice romanesti, care, veri de-a randul, au creat in „Orasul pictorilor“ din „Golful cu migdali“. De la Al. Satmary care, insotind-o intr-o calatorie prin Dobrogea pe Regina Maria, i-a dezvaluit suveranei frumusetea orientala a locului, devenit de indelungi popasuri pentru „Sultana“ si de calda prietenie cu turcoaica Fatma, pana la Lucian Grigorescu, gasindu-si aici un pandant al inspiratiei pentru Cassis-ul mult iubit. Nicolae Tonitza, Francisc Sirato, Stefan Popescu, Vasile Popescu, Theodorescu-Sion, Iorgulescu-Yor, D. Ghiata, Hrandt Avakian, J. Al. Steriadi, Stefan Dimitrescu, Nicolae Darascu, Iser, Sabin Popp, Paul Miracovici, Samuel Mützner (intemeietor de scoala nationala in Venezuela, la Caracas), familia Cutescu-Storck si multi altii semneaza panzele impresionantei expozitii. Care aduce, din vremuri, spre ziua de azi, personajele inconfundabile ale Balcicului - turcoaicele si tataroaicele, siluete pline de culoare intr-un peisaj arid, turcii adastand prin cafenele, pe Rachis Ali, copilul-model preferat al lui Nicolae Tonitza, vanzatorul de guvizi Ismail, inteleptul Osman, care i-a pozat numai lui Steriadi, dar si artiste cu personalitati puternice, Maria Brates Pillat, Rodica Maniu, Nutzi Acontz sau, pictorita a locului, Tilla Russe. Spiritul Balcicului, cu boema si seratele sale culturale, aerul cosmopolit, comuniunea cu natura si comuniunea de idei a celor veniti acolo sa caute deschiderea spre lumina, a dat si literaturii romane si publicisticii autohtone pagini inspirate, de n-ar fi sa amintim decat poemele lui Ion Pillat din „Balcic“, romanul lui Oscar Walter Cisek, „Tataroaica“, romanul lui Emanoil Bucuta, „Maica Domnului de la mare“, „Terase albe“ de Agatha Bacovia; la Balcic si-a scris Jean Bart o parte din „Europolis“, iar localitatea se gaseste evocata in jurnalistica lui Adrian Maniu, Camil Petrescu, Nicolae Iorga, Gala Galaction, Pamfil Seicaru, Mihail Sadoveanu, Gh. Valsan, Ion Marin Sadoveanu etc. si in „Jurnalul“ lui Mihail Sebastian. Chiar si Mateiu Caragiale, cu tinuta-i solemna, a trecut prin Cafeneaua lui Mamut, iar dintr-un cerdac cu glicine, autorul „Medelenilor“, Ionel Teodoreanu, a contemplat marea... „Balcicul“ din Muzeul de Arta din Constanta este un moment de varf al anului expozitional 2003, o expozitie neaparat de vazut si pe indelete.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 27 Noiembrie 2003. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.