Doar 37% dintre români știu unde pot gasi un mediator

Odata cu aparitia Legii 115/2012 a fost mentionata, pentru prima data, posibilitatea folosirii medierii in cazurile de malpraxis medical. Mai mult decat atat, spetele de malpraxis medical sunt incluse in cazurile pentru care participarea la informarea prealabila gratuita cu privire la mediere si avantajele acesteia este obligatorie din 15 februarie 2013. Romanii insa stiu prea putin ca pot folosi medierea si in alte situatii decat cele care au legatura cu divortul si partajul- dupa cum arata rezultatele unui sondaj realizat de publicatia de specialitate Medierenet.ro.

Scopul sondajului mai sus amintit a fost acela de a afla ce si cat stiu romanii despre mediere, dar si de unde isi iau informatiile despre mediere si mediatori si a relevat faptul ca romanii aleg in cea mai mare masura mediul online ca sursa de informatii.

Astfel, 54% dintre intervievati se informeaza despre mediere si mediatori din mediul online, 22% din ziare si reviste, 13% de la televizor, iar restul de 11% direct de la mediator.

Informarea cu privire la mediere si beneficiile ei este gratuita inca din 2010, de la aparitia legii Micii Reforme. Acum este si obligatorie in cazurile expres prevazute de Legea 115/2012, intentia legiuitorului fiind aceea de a oferi romanilor posibilitatea de a primi informatii punctuale si personalizate direct de la profesionisti.

In sondajul realizat de Medierenet in perioada 1 martie- 31 martie 2013, 32% dintre romanii chestionati stiau unde pot gasi un mediator iar in luna aprilie 2013, la doua luni dupa introducerea informarii obligatorii, procentul a crescut la 37%.

Un aspect negativ relevat de rezultatele sondajului este acela că romanii nu stiu multitudinea de situatii in care pot apela la mediere in loc de instanta. Un procent de 60%  dintre respondentii sondajului nu cunosc faptul ca in mediere partile hotarasc solutia mediatorul fiind neutru si impartial si neavand puterea de a impune o solutie, spre deosebire de instanta unde judecatorul este cel care judeca si decide solutia. Doar 27% dintre respondenti au declarat ca stiu ca informarea cu privire la mediere si avantajele ei este gratuita,  54% dintre respondenti declarand ca nu stiu ce este medierea.

Alte rezultate ale sondajului:

-  3% dintre persoanele intervievate aveau cunostinta de faptul ca in mediere se pot rezolva conflicte cu privire la malpraxisul medical.

-  33% dintre romanii chestionati isi aleg mediatorul dupa prezenta pe care o are mediatorul in mediul online.

-  20% dintre respondenti ar tine cont de recomandari pentru a alege un mediator.

-  despre obligatia de a participa la informarea prealabila in cazurile de malpraxis stiau doar 2% dintre participantii la sondaj.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 18 Mai 2013. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.