Asaltul final în "războiul" avioanelor multirol

Afrodita Cicovschi

Lockheed Martin se crede favorit
Gripen Saab onorează programul de offset prin Avioane Craiova

Toate evenimentele petrecute în România în ultimul timp au conotaţii politice, lucru într-o oarecare măsură normal având în vedere că este an electoral. Dar, dacă "lupta" pentru avioanele multirol ajunge să se dea între Băsescu şi premier, situaţia depăşeşte starea de normalitate şi ar putea afecta ireversibil bugetul statului. Şi n-ar fi de mirare. În timp ce şeful statului şi-a manifestat adesea preferinţele pentru americani, declarând la un moment dat că discuţiile cu Ford pe tema cumpărării fabricii de automobile de la Craiova au fost purtate încă de acum cinci ani, premierul pare să fie întru totul de acord cu avioanele de luptă ale suedezilor. Ca un bun PNL-ist, însuşi ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, s-a deplasat în Suedia pentru a le vedea... Bătălia pentru grasul contract cu românii nu se dă numai la nivel politic, ci şi declarativ. La numai o zi după ce Saab Gripen, producătorul avionului multirol JAS-39, anunţa că va scoate pe piaţă o nouă aeronavă, replica suedeză a F-35 produs de Lockheed Martin, René "Rod" Rodriguez, directorul pentru dezvoltare de afaceri internaţionale al acestei companii, dă de înţeles că va avea foarte curând un anunţ privind achiziţionarea de avioane de către Guvernul României. Ministerul Apărării trebuie să înlocuiască, până în 2010, 48 de avioane MIG Lancer, bugetul alocat fiind de aproximativ 3,5 miliarde euro. Teodor Meleşcanu a anunţat săptămâna trecută că programul de achiziţii va fi atribuit prin "dialog competitiv". Numai că este vorba despre un contract de offset, iar americanii nu par prea interesaţi de acest lucru. De partea cealaltă, suedezii s-au arătat interesaţi de acţiunile Avioane Craiova, scoase la privatizare la data de 9 mai, cumpărând deja documentaţia.

Rodriguez: "România preferă F-16"

Aflat la Bucureşti strict pentru "consultanţă tehnică, nu pentru negocieri cu Guvernul român", René Rodriguez s-a arătat încrezător că Guvernul României va selecta oferta companiei Lockheed Martin. "Nu suntem singurul fabricant american de avioane de vânătoare, dar România preferă F-16 altor produse ale concurenţei noastre", a spus Rodriguez, făcând referire la avionul Boeing F-18, de asemenea anunţat ca un concurent pentru programul de achiziţii al României. Cu numai o zi înainte, Saab Gripen anunţa că va "dezvălui lumii" avionul Gripen Demonstrator, replica suedeză a F-35 Joint Strike Fighter. Potrivit comunicatului, noul avion de luptă, care va ieşi din fabrică la data de 23 aprilie ora 12,00, "încorporează o serie de tehnologii şi capabilităţi ale viitorului, pentru ca Gripen să rămână pe creasta valului în privinţa performanţelor avionului de luptă şi a capabilităţilor acestuia, mult dincolo de 2040".

Americanii cred că economia noastră se va prăbuşi

În ceea ce priveşte dezinteresul americanilor pentru programul de offset, declaraţia lui Rodriguez vorbeşte de la sine: "Cumpăraţi offseturi sau avioane de vânătoare? Lockheed Martin va face offset. Facem asta de peste 30 de ani şi avem o cifră de 42 de miliarde de offseturi de succes în întreaga lume. În majoritatea ţărilor în care vindem F-16 există cerinţe de offset. Pot să vă spun că nu am plătit nicio penalizare sau amendă pentru offseturile noastre. Respectăm legislaţia UE şi  legile României şi SUA pentru a respecta cerinţele de offset de aici. Dar nu trimit oameni acum să evalueze ce am putea cumpăra aici. Facem afaceri serioase cu offseturile şi încercăm să investim  şi să transferăm tehnologie pentru afaceri viitoare de succes. Dacă unii privesc offseturile pentru a salva ceva care nu funcţionează, nu e o soluţie. Prin adăugarea offsetului, problemele vor fi poate rezolvate temporar, cât timp e offsetul acolo. Dar după aceea, totul se va prăbuşi", a subliniat Rodriguez, precizând că Lockheed Martin are deja un contract cu Ministerul român al Apărării pentru construirea a 17 radare cu participarea UTI Systems.

Suedezii vor s-o impulsioneze

Interesaţi deopotrivă să-şi vândă marfa şi să "impulsioneze" economia României, reprezentanţii Gripen susţin că achiziţia unui nou avion de luptă implică o mare investiţie pentru orice ţară, fiind important ca banii contribuabililor "să se cheltuiască cu înţelepciune".
"Aşa stând lucrurile, suntem bucuroşi să includem un pachet de offset care va impulsiona economia României şi care va crea fonduri care pot fi folosite pentru a plăti avioanele Gripen. Asta înseamnă investiţii pe termen lung, care vor continua să genereze bani şi locuri de muncă, mult timp după ce vor fi livrate avioanele. Am sugerat Guvernului român că offsetul poate cuprinde sectoare diferite ale economiei şi zone diferite ale ţării, incluzând totodată munca legată de avionul Gripen pentru industria aviatică naţională", ne-a declarat Richard Smith, directorul de Marketing pentru România al Gripen International, firma care comercializează avioanele JAS-39 Gripen produse de Saab din Suedia.

Piesele pentru F-16 costă puţin

În cazul în care Guvernul va decide să achiziţioneze F-16 la mâna a doua, acestea nu vor fi cumpărate de la Lockheed Martin, ci de la guvernele altor state, a explicat Rodriguez. "Desigur că un avion nou costă mult mai puţin pentru a fi întreţinut decât unul deja folosit. Dar în sistemul logistic american există piese de schimb pentru ca avionul să fie întreţinut mult timp. Cele mai scumpe părţi sunt cele de schimb. Când intri în sistemul F-16, ai în spate puterea celor 24 de parteneri. În schimb, la concurenţă, nu ştiu câte avioane au construit, poate câteva sute? Dacă ai o bază de 4.400 de avioane în lume, apar multe companii care vor să construiască piese de schimb pentru aceste avioane. Aşa că trebuie să concureze, ceea ce menţine preţurile joase. Dacă însă cumperi un avion dintr-o serie de 150-200 de avioane produse, imaginaţi-vă câţi fabricanţi se vor înghesui să producă piese de schimb. Iar când ai doar o fabrică producătoare de piese de schimb, preţurile vor fi foarte mari. Economia de piaţă demonstrează că un F-16, chiar şi unul uzat, va fi mai ieftin de întreţinut decât un alt avion, pentru că piesele de schimb fac parte din acea bază de 4.400 de avioane din 24 de ţări, care obligă producătorii să menţină preţurile mici", a explicat Rodriguez.

"Concurenţa" are preţuri mai mici la ora de zbor

"Gripen are de departe cel mai mic cost per ora de zbor dintre toate avioanele oferite României. Pentru aceiaşi bani, piloţii vor putea zbura de două ori mai multe ore cu Gripen, faţă de F-16, şi între 5 şi 10 ore mai mult decât cu Eurofighter. Un pilot bine antrenat va câştiga oricând în faţa unui pilot neexperimentat", ne-a declarat Smith, susţinând că a furnizat României ample informaţii, astfel încât să decidă ce e mai bine bazându-se pe capabilităţile avionului Gripen. "Fapte despre ceea ce avionul va fi realmente capabil să facă şi despre costul real pentru România, nu doar azi, ci şi care va fi costul peste 30-40 de ani. Oferta Gripen înseamnă avioane noi din versiunea cea mai modernă care există azi pe piaţă. Nu este nevoie să începi cu o modernizare costisitoare atunci când cumperi avioane noi. Dacă cumperi Gripen azi, ele vor fi operaţionale peste mai bine de 30 de ani, şi nu va fi nevoie să fie înlocuite imediat după ce vor fi integrate în forţele aeriene ale României", a afirmat Richard Smith.
În opinia sa, JAS-39 se vor adapta perfect cerinţelor României în privinţa avionului multirol, fiind capabile să opereze sub steagul NATO.
Nu de aceeaşi părere este reprezentantul Lockheed Martin. "Este evident că F-35 va deveni avionul standard pentru NATO, aşa cum F-16 este acum. Aşa că trebuie să luaţi o decizie cum să ajungeţi acolo", a conchis Rodriguez.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 18 Aprilie 2008. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.