Nori negri pentru Toyota în 2008 şi 2009

Valentin Bolocan

Toyota Motor Corp ar putea înregistra o reducere cu un sfert a profitului operaţional în perioada 2008-2009, pe fondul unui mediu de afaceri dur pentru producătorii japonezi, potrivit cotidianului de afaceri Nikkei, informează Reuters, citat de NewsIn.
Potrivit cotidianului menţionat mai sus, se aşteaptă ca scăderea să vină în urma unei încetiniri a ritmului de creştere a economiei SUA, cea mai mare piaţă de desfacere a companiei, dar şi pe fondul unei aprecieri rapide a yenului. În ciuda anunţului, acţiunile Toyota, numărul unu în producţia de autoturisme din Japonia, s-au apreciat joi cu peste 3%.
Profitul operaţional al Toyota va fi de aproximativ 1,7-1,8 mii de miliarde yeni (16,7-17,7 miliarde dolari) în anul fiscal ce se va încheia în martie 2009, cu 22-26% mai puţin faţă de estimările companiei de 2,3 mii de miliarde yeni pentru anul fiscal ce tocmai s-a încheiat.
Analiştii chestionaţi de Reuters au estimat un profit operaţional de 2,1 mii de miliarde yeni pentru perioada 2008-2009.
Contactat pentru a oferi informaţii cu privire la aceste estimări, purtătorul de cuvânt al Toyota, Paul Nolasco, a refuzat să comenteze zvonurile, afirmând că Toyota îşi va anunţa rezultatele financiare şi estimările pe 8 mai.
În plus, reducerea cererii în SUA a afectat divizia de camioane a Toyota, Hino Motors, într-o asemenea măsură încât, potrivit Nikkei, această companie, Hino, va opri producţia de vehicule comerciale la uzina din California.
Dacă acest lucru se va întâmpla, va fi prima retragere de acest gen a unui producător japonez de autovehicule din SUA.
Acelaşi cotidian, citat de NewsIn, afirmă că vânzările Toyota, în perioada cuprinsă între 2008-2009, vor fi probabil sub 26 mii de miliarde yeni.

2007, al şaptelea an consecutiv de recorduri ale profitului

Această previziune a unui profit în scădere al Toyota Motor, cel mai mare şi mai profitabil producător de automobile din lume, vine în contextul în care în anii  trecuţi compania ne obişnuise cu date care indicau un profit cert, cu care Curierul Naţional v-a ţinut la curent. Vă spuneam în numerele trecute că, în primul trimestru al anului trecut, Toyota Motor a anunţat o creştere a profitului cu aproximativ 32%, compania continuând seria de profituri trimestriale record, cum scria atunci International Herald Tribune. În cel de-al doilea trimestru din 2007, Toyota Motor Corp a raportat o creştere cu 2,7% a profitului operaţional, datorită deprecierii yenului, reducerii costurilor şi vânzărilor robuste. Aşadar, profitul operaţional din perioada iulie - septembrie a anului 2007 a fost de 597 miliarde yeni (5, 2 miliarde dolari), faţă de 581 miliarde yeni în 2006, când profitul crescuse cu 44%. Profitul net din aceeaşi perioadă a crescut cu 11,1%, la 451 miliarde yeni, ca urmare a vânzărilor robuste din Europa, Asia şi alte pieţe care au depăşit vânzările din Statele Unite ale Americii şi Japonia, două dintre cele mai mari pieţe de deschidere ale companiei. Veniturile au crescut cu 11,2% la 6.490 miliarde yeni. Pentru sfârşitul lui martie 2008, compania estima o mărire a profitului operaţional cu 2%, până la 2.300 miliarde yeni, şi profitul net cu 3%, la 1.700 miliarde yeni, anunţa Reuters, citat de NewsIn. În condiţiile acestea, Grupul Toyota, evaluat la 200 miliarde dolari (aproape de 10 ori capitalizarea de piaţă a General Motors Corp), încheia al şaptelea an consecutiv de recorduri ale profitului, datorită intrării pe piaţa din China, Rusia şi alte pieţe emergente, cu modele cunoscute, precum Camry Sedan.
Succesul înregistrat de Toyota contrasta atunci cu situaţia GM şi Ford Motor Co, ce mergeau în pierdere din cauza costurilor de restructurare şi a diminuării numărului de vânzări în SUA.

Contactat pentru a oferi informaţii cu privire la aceste estimări în legătură cu profitul companiei, purtătorul de cuvânt al Toyota, Paul Nolasco, a refuzat să comenteze zvonurile, afirmând că Toyota îşi va anunţa rezultatele financiare şi estimările pe 8 mai.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 18 Aprilie 2008. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.