Taxa auto trebuie să fie cu adevărat una de poluare

Afrodita Cicovschi

Românii nu mai vor discriminare
Se cere reducerea ei sau plata anuală

Studiul realizat în baza audierilor de săptămâna trecută pe tema taxei auto, organizate de Academia de Advocacy, relevă că românii doresc ca taxa să fie cu adevărat una de poluare şi nediscriminatorie, iar cuantumul ei să fie redus sau plătit anual.
Experţii, care au analizat punctele de vedere a 64 de persoane fizice, 18 ONG-uri, 3 partide politice (PD-L, PC, PNL) şi a unui reprezentant al sindicatelor, au conchis că taxa auto trebuie să fie cu adevărat una de poluare şi că principiul nediscriminării trebuie aplicat la toate tipurile de autovehicule, indiferent de proprietar (privat, public). În plus, unii cetăţeni au arătat că emisiile din surse fixe (cum ar fi CET-urile) sunt taxate la un nivel mai scăzut decât cele din surse mobile (transport). Totodată, majoritatea depozanţilor consideră nivelul de taxare necorelat cu gradul de suportabilitate al cetăţenilor. O altă îngrijorare se referă la faptul că taxa de poluare nu se constituie într-un factor stimulativ al înnoirii parcului naţional auto. Cei mai mulţi depozanţi au mai propus ca taxa de poluare să fie plătită periodic, anual sau corelat cu recertificările autoturismelor. Mulţi cetăţeni au mai adus în atenţie faptul că taxa trebuie corelată cu emisiile de noxe.

Guvernul nu e obligat să ţină cont de recomandări

Toate aceste concluzii se constituie în recomandări înaintate de comisia de experţi Guvernului, de care decidenţii politici pot să ţină seama sau nu. Prof. dr. Dan Gabriel Manoleli, membru al comisiei, a declarat pentru NewsIn că Executivul nu are la dispoziţie foarte mult timp pentru a modifica ordonanţa, având în vedere că noua formă trebuie să intre în vigoare la 1 iulie pentru ca România să fie ştearsă de lista de infringement. Ca opinie personală, el a arătat că taxa de poluare ar trebui să provină dintr-o rearanjare a accizelor pe carburanţi.
Printre recomandările transmise în urma audierii se mai numără: analiza bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a întregului parc auto, revizuirea formulei de calcul în funcţie de ciclul de viaţă al autovehicolului, analiza corelării cu alte acte normative sau instituirea unui sistem de bonificaţii care să accelereze procesul de înnoire a parcului naţional auto.

Din 2011 se scot din circulaţie hârburile

La finalul audierilor, Tăriceanu a recunoscut că, după implementarea taxei auto, următorul pas ar fi găsirea unor soluţii pentru maşinile aflate deja în uz şi care poluează chiar mai mult decât cele abia înmatriculate. "Ce facem cu aceste maşini, pentru că dacă aplicăm principiul poluatorul plăteşte, ce facem cu autovehiculele care sunt în circulaţie? Aici avem o problemă care nu e de neglijat. Proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci numai pentru ceea ce intră ca vehicule nou introduse în parcul auto existent.
Trebuie să subliniez că există o măsură de stimulare a înnoirii parcului auto care intră în al patrulea an şi care a permis eliminarea maşinilor vechi şi poluante şi care va continua", a arătat Tăriceanu, avertizându-i pe deţinătorii de maşini non-euro că ar putea fi obligaţi de UE după 2011 să şi le retragă din circulaţie.

54% dintre autovehicule sunt non-euro

Potrivit Registrului Auto Român, 54% din autovehiculele înmatriculate în România sunt non-euro. Statistica, realizată din anul 1992 până în 2007, inclusiv, este făcută pe criterii care privesc normele de poluare, categoriile de folosinţă, grupe de cilindree şi dispozitive antipoluare.
Potrivit acesteia, în afara celor 2.388.484 de autovehiculele non-euro înregistrate în baza de date a RAR, după norma de poluare, care au o pondere de 54% din totalul maşinilor, autovehicule Euro 2 înregistrate sunt în număr de 485.074 (11%), cele Euro 3 reprezintă 20% din total (878.676), cele Euro 4 deţin o pondere de 15% (642.287), Euro 5 reprezentând 0,065%, cu un număr de 2860 de autovehicule înmatriculate.

Articol salvat de pe www.curierulnational.ro, ediţia din 18 Aprilie 2008. Acest articol este proprietatea Curierul National si nu poate fi reprodus fără acordul scris al acestora.