Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (7) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Piata artei

Corneliu Brudaşcu, "un Velázquez al românilor"

Specializat - Veronica Marinescu / [email protected]
(citeste alte articole de acelasi autor »)


imagine-articol-1

"Prospeţime"


Data adaugarii: 2011-01-05

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


Pictorul, unul dintre maeştrii discreţi ai artei româneşti contemporane
Cine are în colecţia sa un tablou semnat de maestrul Corneliu Brudaşcu are şi avantajul unic de a se bucura, permanent, de un festin artistic imperial. Fiindcă opera unui artist dintre cei mari este, în cel mai înalt grad, expresia personalităţii sale, a trăilor şi acumulărilor profesionale, spirituale şi emoţionale, care fac posibil miracolul unei astfel de întâlniri. Iar în "substanţa" pânzei, el, artistul, trăieşte şi va trăi veacuri sau chiar milenii, în extazul propriilor revelaţii...
 Pe Corneliu Brudaşcu nu l-am întâlnit niciodată. În schimb, îi cunosc, fragmentar, opera. Capitala este, de cele mai multe ori, din păcate, nedreaptă cu valorile artistice, culturale şi umane ale timpului prezent. Cineva, cândva, ar putea să îndrepte acest handicap de neiertat. Cotidianul Curierul Naţional face un pas, timid, dar sincer,  la acest început de an 2011, pentru a-i aduce maestrului Corneliu Brudaşcu şi operei sale un justificat omagiu. În paranteză fie spus, despre creaţia pictorului - care va împlini, la sfârşitul acestei luni, venerabila vârstă de 73 de ani - se spune că este "risipită prin lume". Sau: "pentru a cumpăra un tablou de Brudaşcu, se aşteaptă la cozi lungi", iar "lucrările îi sunt achiziţionate înainte de a fi terminate." Evident, nu este nicio exagerare. Zilele trecute, aveam confirmarea - dacă mai era nevoie de o confirmare! - de la pictorul Nicolae Maniu, un alt corifeu al artei româneşti, originar din Cluj, stabilit de peste două decenii în străinătate: "Brudaşcu este un Velázquez al românilor, discret, retras, tăcut. Un pictor de vână rarisimă, despre care ar trebui să se vorbească mai mult... Pentru mine a fost un maestru; am avut ce învăţa de la el."
Cât de important este acest lucru pentru arta românească? Dar pentru o societate  care îşi refuză, programatic, parcă, valorile? Sunt întrebări pur retorice, aproape inutile într-un context vitregit de sentimentul preţuirii şi de strategii culturale benefice nouă înşine, ca popor. Ce ne rămâne de făcut, la acest trist început de mileniu - trist, fiindcă se doreşte aruncarea în uitare, în derizoriu, a tot ce înseamnă "vârful de lance" al creaţiei autohtone?!
Lăsăm, mai departe - în pagina pe care i-o dedicăm maestrului Corneliu Brudaşcu - să vorbească despre sine, despre discreţia şi grandoarea retragerii sale în tăcere, chiar lucrările domniei sale. Îi urăm viaţă lungă şi bucurii nenumărate, cu gândul la o proximă sărbătoare a recunoaşterii locului său în arta contemporană. 
Cu sentimentul că ne-am făcut datoria de suflet şi de conştiinţă, adăugăm, pe această cale, mulţumiri lui Danel Lucaciu pentru ajutorul prompt de a ne fi trimis imagini după câteva din lucrările artistului. Danel Lucaciu este unul din cei mai cunoscuţi galerişti din Transilvania, care conduce Galeriile "Danel" din Cluj-Napoca (www.galeriadanel.
ro, Str. Tipografiei nr. 26),  unde lucrările maestrului Brudaşcu sunt expuse şi se vând cu mare succes la publicul iubitor de artă.
Iar acesta a fost doar începutul, care va fi încununat de întâlnirile, sperăm, cu maestrul şi opera sa.

Născut în 28 ianuarie, 1937, la Tusa, judeţul Sălaj, Corneliu Brudaşcu a absolvit Institutul de Artă Plastică "Ioan Andreescu" din Cluj, promoţia 1962. Stabilit în Cluj, a fost, vreme de un deceniu, profesor la Liceul de artă. Activitatea sa profesională numără expoziţii personale, în ţară şi în străinătate (între care patru în Olanda şi două în SUA), numeroase participări la  expoziţii republicane, anuale şi bienale de pictură şi sculptură, la expoziţii de artă românească peste hotare (Italia, Franţa, Ungaria, Slovenia, Iordania) şi la manifestări cu participare internaţională (Franţa, Spania, Slovenia). Are lucrări în colecţii de stat şi muzeale din Bucureşti, Cluj-Napoca, Bistriţa, Galaţi, Zalău, în colecţii particulare din Franţa, Ungaria, SUA, Spania, Olanda, Africa de Sud, Venezuela, Elveţia, Suedia şi în palatul regelui Hussein al Iordaniei.

"Indiferent de buchetul care-i serveşte drept model, în micile sale simfonii, pictorul restituie privirilor noastre un crâmpei al realităţii, căruia culoarea îi dăruieşte totul: demnitatea plastică, dar şi pe aceea naturală, integrarea în spaţiul spiritual, dar şi în acela tridimensional, geometric, existenţa plenară în lumina distribuită şi orchestrată de autor, dar şi în aceea reală, a zilei (...). Hiperrealismul viziunii sale nu este decât un realism care refuză, programatic, orice scenografie şi orice element de recuzită." (Mircea Ţoca, 1977)

"Corneliu Brudaşcu şi-a afirmat, prin timp -  nu fără dileme şi meandre - vocaţia de excepţie a unui colorist hărăzit succesului. Încă de la primele apariţii, prin anii '60, în saloanele clujene, a impresionat prin intensitatea şi limpezimea unui cromatism hrănit parcă din lumini luchianeşti. (...) Treptat, renunţă la materialitatea prea rugoasă a tuşelor în favoarea unor sfumato-uri ce accentuau aspectul vibratil al suprafeţelor.(...)
Nu se sfieşte să exerseze, în spiritul moştenirilor viabile, recursul la factura unor maniere clasicizante, cantonându-i viziunea şi stilul în ambianţa vitalizantă a hiperrealismului. Mereu ardent, neliniştit şi prolific, Corneliu Brudaşcu a rămas fidel viziunii în care s-a consacrat, hiperbolizând evidenţele concretului, proiectând zâmbetul scânteierilor florale - adevărat vârtej de vibraţii polifonice, pe fondul unor pasaje de tonalităţi închise ce aruncă o undă de enigmatic peste fastul argumentului vegetal. O notă de straniu şi insolit se desprinde şi din recentele configurări de universuri umane, abandonate în incert, hazard, dilematic." (Negoiţă Lăptoiu, 1999)
 
  • Currently 4.77/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 4.8 din 13 voturi

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Se vorbeste mult de necesitatea de a folosi bicicl ...
    5 motive pentru care sa porti casti pentru bicicleta

    Nici-o primarie n-a intrat in legatura cu propriet ...
    Persoanele fizice şi juridice sunt obligate să îşi asigure împotriva dezastrelor naturale toate construcţiile cu destinaţia de locuinţă

    Da asta se întîmpla in Romania ,nu mai sunt bani ...
    Persoanele fizice şi juridice sunt obligate să îşi asigure împotriva dezastrelor naturale toate construcţiile cu destinaţia de locuinţă

    LEGEA ANTIdracNEA A FOST APROBATA DE UE ! ...
    Eurodeputaţii aprobă recomandările detaliate ale comisiei speciale privind infracţiunile fiscale

    ALTA TAXA pesede LA BUGET CA ORICUM NU VA DA NICIO ...
    Persoanele fizice şi juridice sunt obligate să îşi asigure împotriva dezastrelor naturale toate construcţiile cu destinaţia de locuinţă

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei: