Cumpara acum
Prima pagină:

PDF
Descarcă »


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Care sunt soluţiile pentru eficientizarea sistemului sanitar?

Scăderea birocraţiei
Creşterea transparenţei
Construcţia de spitale noi
Modernizarea spitalelor vechi
Parteneriatul public privat

Comentarii (7) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
[email protected] national.ro

[email protected] national.ro




« Alte articole din categoria Opinii

Un "nou" răspuns al senatorilor pentru ieşirea din mediocritatea educaţiei: creşterea salariilor

Opinii - Andreea Vass, cercetător, Institutul de Economie Naţională
(citeste alte articole de acelasi autor »)


Data adaugarii: 2008-04-10

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:

Anul 2008 aduce o mărire a salariilor profesorilor universitari cu 74%. Învăţământului preuniversitar i se propune o creştere mai mică, de 54%. Lăudabilă iniţiativa senatorilor PSD, la prima vedere. Pârâie însă bugetul naţional. Ştrangulat, guvernul se grăbeşte să se opună propunerii. Argumentul său ţine de insuficienţa fondurilor publice pentru a acoperi mult prea marile creşteri solicitate.
Unicul generator de resursă umană înalt competitivă al oricărei societăţi, educaţia, constituie proiectul public numărul unu în România următorilor ani. Toţi declară asta convinşi şi bine fac. Doar că proiectarea schimbării alunecă, adeseori, în derizoriu.
Modelele şi metodele didactice suferă patologic de mediocritate. De fapt, întregul sistem mental al societăţii este condamnat la dominaţia reactivităţii. Copiem, mai uşor sau mai greu, comportamente şi atitudini din exterior, reguli formate în permanenţă de alţii. Aşadar, proactivitatea devine rapid primul obiectiv al strategiei de dezvoltare a resurselor umane. Mai întâi, a celei din educaţie. Abia după asumarea puterii cunoaşterii, a plăcerii creaţiei şi a responsabilităţii propriilor competenţe de către profesorii înşişi, acestea pot fi imprimate ulterior generaţiilor următoare.
Pot fi induse aceste transformări prin creşterea salariilor? Răspunsul este, categoric, nu. Mai mulţi bani investiţi într-un sistem nereformat înseamnă risipă. Superficialitatea unei astfel de abordări ţine de sacrificarea valorilor fundamentale ale procesului de învăţământ: captarea şi cultivarea valorilor. Am să mă rezum aici la doar trei justificări concrete.

In primul rând, şcoala românească nu a fost curăţată de impostori. Insulele de excelenţă plutesc într-un ocean de mediocritate. Purtători ilegali şi imorali de titluri de doctor şi gradaţii universitare populează sistemul românesc de învăţământ. De ce verificarea respectivelor dosare şi sancţionarea celor responsabili nu prezintă niciun interes public? Criteriile de promovare, rigide şi totuşi atât de uşor interpretabile, nu sunt supuse dezbaterii parlamentare. Am reuşit, astfel, performanţa de a devaloriza unele dintre cele mai importante virtuţi: competenţa şi cunoaşterea.
În al doilea rând, câştigul salarial mediu în învăţământ era cu 8% mai mare decât media pe economie la sfârşitul anului trecut. Irelevant, căci profesorii universitari au de obicei salarii de peste o mie de euro şi ating cu uşurinţă triplul acestei valori. Discrepanţele uriaşe menţinute între nivelurile ierarhice pun piedici greu de trecut pentru potenţialii noi recruţi ai sistemului de învăţământ. Aceste decalaje salariale se acutizează, mult peste limita justificabilă, în defavoarea învăţământului preuniversitar. În aceste condiţii, de ce se propune un ritm de creştere a salariului cu o treime mai mică? De ce un preparator sau asistent universitar nu poate duce o viaţă decentă, care să-i faciliteze formarea profesională?
În al treilea rând, performanţele educaţionale continuă să ne poziţioneze la coada clasamentelor europene. Cei trei respectabili profesori universitari care au lansat iniţiativa legislativă nu par a se simţi suficient de neconfortabil pentru a veni cu propuneri concrete de remediere. Totuşi, când vor deveni elevii şi studenţii miza centrală a deciziei publice? Investiţia în resursa umană din educaţie trebuie să răspundă la două mari provocări actuale. Pe de o parte, intereselor elevilor şi studenţilor, prin îmbunătăţirea performanţelor pedagogice. Pe de altă parte, racordării la economia reală în general, prin performanţe superioare de cercetare, dezvoltare şi inovare. Or, studentului român îi este cultivată în general pasivitatea, iar firmele inovatoare cooperează mult prea rar cu universităţile din România. Acestea sunt, foarte probabil, şi răspunsurile la ultima întrebare pertinentă: de ce sunt omise din discuţie sursele alternative de finanţare a costurilor salariale universitare? Desigur, ele sunt inaplicabile sistemului preuniversitar.
In definitiv, răspunsul senatorilor la nevoia ieşirii din mediocritatea educaţiei româneşti nu are nicio legătură cu vreo strategie de iniţiere a transformării şcolii, ca sistem în România. Nici cu urgenţa asumării ei, nici cu vreo viziune, nici chiar cu formarea coaliţiei necesare schimbării, ci doar cu beneficiile pe termen scurt. Camera Deputaţilor va analiza, sperăm, cu mult mai multă minuţiozitate şi precauţie propunerea legislativă decât am reuşit eu în câteva rânduri. În caz contrar, riscăm să finanţăm, în continuare, banala şi ineficienta mediocritate, dar cu mai mulţi bani.

 
  • Currently 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 5.0 din 2 voturi

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

    Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


    Recomandat Curierul National
    Ultimele comentarii:

    Nu-i adevarat, este vorba de cursuri de resurse um ...
    Parlamentul legiferează un sistem paralel de pregătire postuniversitară. Masteratele, în pericol

    CE-I AIA HANUKA ? ...
    Parlamentul României, în sărbătoare: Gala prieteniei Magna cum Laude a aprins luminile de Hanuka şi de Crăciun

    NU AJUNG NICI MACAR PENTRU SOMERII DINTR_UN SINGUR ...
    19.193 locuri de muncă vacante la nivel naţional

    „E o femeie amărâtă, cu mulţi copii şi mult ...
    Digi Mobil anunţă primele telefoane Huawei compatibile cu serviciile Voce 4G și Voce Wi-Fi

    Însă povestea măririi şi decăderii lui As ...
    Digi Mobil anunţă primele telefoane Huawei compatibile cu serviciile Voce 4G și Voce Wi-Fi

    Top articole:

    Afişează articolele cele mai:
    Votate | Comentate | Expediate

    Radio Sud

    Tipografia de Sud
    Orologia Primo minuto

    Sumarul ediţiei: