Prima pagină:

PDF
Descarcă »


Anunturi Publicitare Online
Sondaj:

Credeti ca romanii din UK vor avea de suferit in urma Brexitului?

DA - Comentati ca sa explicati
NU- Comentati ca sa explicati
NU STIU/ NU RASPUND

Comentarii (5) »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Cristian Popisteanu nr. 2-4
Sector 1, Bucuresti
Telefon/Fax:
021.527.19.13
0758.256.441
E-mail:
office@curierul national.ro

trafic@curierul national.ro



5 secunde - stiri instant



« Alte articole din categoria Dezbaterile CN

Legea Parteneriatului public-privat trebuie modificată

Dezbaterile CN - Costin Niţu / costin.nitu@curierulnational.ro
(citeste alte articole de acelasi autor »)


imagine-articol-1

Data adaugarii: 2013-03-14

Versiunea pentru tiparire
Trimite prin e-mail

Marimea textului:


Tudor Pendiuc, primar Piteşti: Actuala lege este inoperabilă, nu poţi să faci parteneriate în baza ei
Erbaşu, FPSC: Investiţiile masive vor veni atunci când infrastructura de anvergură va fi realizată

Prima ediţie a proiectului "Dezbaterile Curierul Naţional", cu tema "Infrastructura rutieră - vitală pentru industria locală", a avut loc, marţi, la Piteşti, fiind organizată în parteneriat cu Asociaţia Oamenilor de Afaceri Argeş, Uniunea Generală a Industriaşilor din România (UGIR), Confindustria România, Camera de Comerţ şi Industrie a Judeţului Argeş. Discuţiile au vizat teme de interes pentru investitorii importanţi din judeţele Argeş, Olt şi Dolj, precum absorbţia fondurilor UE destinate lucrărilor de infrastructură; Autostrada Piteşti - Slatina - Craiova, un proiect în parteneriat public-privat; problemele şi propunerile marilor companii din judeţele Argeş, Dolj şi Olt pentru rezolvarea situaţiei dezastruoase a infrastructurii locale.
Preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), Cristian Erbaşu, spune că din păcate încă ne aflăm într-o criză de comunicare, criză care se manifestă chiar şi după 22-23 de ani şi care în acest moment când trebuie să realizăm cu fonduri UE, cu fondurile noastre, cu credite, cât mai mult nu reuşim tocmai din cauză că nu putem să iniţiem anumite reglementări legislative, tehnice şi financiare. "Investiţiile masive vor veni atunci când infrastructura de anvergură va fi realizată. Până la urmă ne aflăm într-o situaţie în care colaborarea între autorităţi şi privat trebuie să primeze. Am avut o discuţie la nivel de patronat cu domnul Teodorovici şi ne-a spus că oferta cea mai joasă nu va mai fi luată în considerare din punct de vedere financiar, ci oferta cea mai bună din punct de vedere tehnico-economic. La nivel naţional problema de bază este faptul că firmele care doresc să lucreze bine şi serios dispar pentru că ele intră într-o concurenţă neloială şi rămân celelalte şi în felul acesta conceptul sănătos dispare şi rămânem cu cel nesănătos. La nivel de îmbunătăţire a mediului de afaceri nu vom rezolva decât prin organisme reprezentative. Trebuie să fim parteneri pentru realizarea tuturor investiţiilor la nivel local, regional şi naţional. Dacă nu reuşim să trecem peste interesele de o zi, două, trei, sau de o lună sau de un an lucrurile acestea nu se vor rezolva ne vom învârti pe aceleaşi probleme şi nu vom face nimic", a declarat Cristian Erbaşu.
El a afirmat că multe din lucrurile din România nu se derulează din cauză că sunt extrem de rigid puse pe hârtie, prin urmare de frica unor anumite acuzaţii nu se trece de acea hârtie şi în final este de preferat să nu se facă, fapt ce a condus la situaţia actuală din piaţă. 
Consilierul de stat al primului-ministru, Costin Mihalache, a declarat că la nivelul primului-ministru şi la nivelul ministrului Delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, se fac eforturi pentru identificarea celor mai bune soluţii pentru dezvoltarea infrastructurii. "În momentul de faţă avem implicate ministerele de resort, Ministerul Transporturilor, CNADNR, Ministerul Finanţelor în discuţii cu entităţi financiare externe care să fie capabile pe lângă finanţările din fonduri europene să aducă finanţări avantajoase pentru dezvoltarea infrastructurii pe care ne-o dorim cu toţii. Ne dorim ca prin eforturile susţinute la nivel judeţean, ulterior să sperăm şi la nivel regional şi naţional ca în 2014-2015 să avem materializarea unor eforturi care sunt duse de atâta timp de specialiştii noştri de la nivel judeţean şi central", a declarat Costin Mihalache.

Petrescu: Cred că a trecut timpul pionieratului în lucrările de infrastructură

Aurel Petrescu, consilier de stat al ministrului Delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, crede că o primă cale ar trebui pregătirea personalului care să ştie ce să aibă în vedere când începe un proiect cu finanţare din credite, de la buget, din parteneriat public sau din sistemul de concesiune.
"Este o muncă nu simplă, nu uşoară, dar este o problemă de mare importanţă acum când pregătirea personalului ar putea să înceapă odată cu proiectele şi oamenii să crească odată cu derularea acestora.  A doua problemă este ca odată ce un proiect a început strategia va fi aprobată să nu se mai oprească proiectele, şi atunci personalul care este pregătit, cei care conduc sectorul de infrastructură când lansează un proiect să ia toate căile şi mijloacele în vedere ca proiectul să fie finalizat la termen şi în termenii negociaţi iniţial. Cred că sunt în Argeş şi în celelalte judeţe, respectiv Dolj şi Olt, suficient de mulţi specialişti români care alături de specialiştii străini pot duce la bun sfârşit lucrările. Cred că a trecut timpul pionieratului în lucrările de infrastructură. Strategiile pe care în curând o să le cunoaştem şi analizăm şi proiectele atât drumul expres către Craiova cât şi autostrada către Sibiu fac parte dintr-o strategie mai veche, ele probabil că vor fi de îndată în anul acesta aşezate pe masa celor care pot să le scoată la licitaţie şi sper ca la următoarea întâlnire să avem contracte semnate", a afirmat Aurel Petrescu.
El a spus că este extrem de importantă analiza la momentul în care se stabileşte un cuantum al tarifului de utilizare al drumului dacă acel tarif de astăzi poate mâine sau poimâine să scadă şi nu să crească. El a precizat că tariful de utilizare al drumului să fie folosit numai pentru întreţinere, în nici un caz pentru garantarea altor credite, pentru plata salariilor sau altceva.
"Problema parteneriatului public-privat este una de negociere şi de înţelegere. Orice partener care încheie un contract va stabili de fiecare dată un nivel foarte mare al tarifului pentru a-şi recupera investiţia, dar este posibil la un moment dat să plătească pentru că încasează sume mari şi taxe foarte mari. Deci trebuie corelate aceste elemente, cât încasează din exploatarea drumului şi cât va plăti redevenţă sau alte asemenea. Experienţa din Africa de Sud, Canada, Noua Zeelandă, chiar şi din Statele Unite sau China ne îndeamnă să credem că în perioada următoare categoric legea privind parteneriatul public-privat va trebui să sufere modificări la fel ca şi Ordonanţa 34. Nu cred că astăzi legea privind parteneriatul public-privat va putea să fie elementul esenţial la semnarea unui contract pentru construcţia unei autostrăzi în România şi nu cred că taxa de utilizare a drumurilor va putea să continue să se aplice dacă nu se vor modifica esenţa de la care a plecat. Pentru un drum se poate introduce o singură taxă. Sper ca domnul ministru Şova să preia aceste aprecieri şi să asistăm la o schimbare a cadrului legislativ", a declarat consilierul de stat. 
El a arătat că se doreşte de către mediul de afaceri o schimbare cât mai rapidă a două sau trei acte normative care reglementează activitatea în infrastructură. "Ar trebui ca parteneriatul public să se aplice din punct de vedere al legislaţiei nu numai în infrastructură ci către toate sectoarele de activitate în special în zonele în care este necesar să se stabilează condiţii de parteneriat.  De asemenea, există un program bine determinat şi bine definit ca în următorii 14 ani România să aibă 3.000 km de autostrăzi, aceştia trebuie pregătiţi de astăzi, atrase toate fondurile şi pregătit personal", a conchis Aurel Petrescu.

Stiri similare:

» Obiecţiile preşedintelui la Legea parteneriatului public-privat, respinse
» Ministerul lui Dan Șova propune o nouă lege a Parteneriatului Public - Privat: Lucrările de infrastructură, la mâna arbitrariului
» Băsescu: Legea parteneriat public-privat nu este atractivă



Pendiuc: Nu cred că a făcut nimeni un parteneriat pe această lege

Primarul Municipiului Piteşti, Tudor Pendiuc, a spus că fondurile UE înseamnă locuri de muncă, fiind sursa cea mai importantă, şi că în exerciţiul financiar 2014-2020 sunt mari dar că în această perioadă încă se mai stabilesc priorităţi la nivel naţional pentru a fi promovate la nivelul Comisiei Europene şi Uniunii Europene. "De exemplu pe sistemul de achiziţii publice te duci cu un caiet de sarcini, trece de ANRMAP, merge licitaţia, se câştigă, te apuci de lucru, vine altă unitate de monitorizare şi îţi găseşte în caietul de sarcini neconformităţi şi atunci eşti neeligibil. Neeligibilitatea nu vă afectează pe dumneavoastră constructorii, nu direct, însă indirect vă afectează fiindcă fiind neeligibili până la 25% din valoarea proiectului nu o mai finanţează UE o finanţez eu autoritate locală. Or eu, autoritate locală nu am bani şi atunci mă duc şi nu mai fac, deci iată câteva probleme asupra cărora trebuie să ne aplecăm. Sper să fim mai aproape unii de alţii (autorităţi - mediul de afaceri), fiindcă vrem sau nu regionalizarea care se preconizează trebuie să treacă întâi prin practica, mintea şi expertiza celor care sunt sau vor fi afectaţi şi nu prin interesele unora la nivel central, o spun cu toată responsabilitatea fiindcă în România marea majoritate a deciziilor se iau mai ales în sistem politic şi imagistic", a declarat Tudor Pendiuc, în cadrul dezbaterilor. El a afirmat că legea parteneriatului public-privat este inoperabilă în România şi că nu poţi să faci parteneriate în baza acestei legi. "Nu cred că a făcut nimeni un parteneriat pe această lege. Să mergem pe acest PPP numai că dă bine la Europa nu este deloc normal. Nu mai trebuie dat drumul la lege în Parlament fără consultarea structurilor cărora li se adresează", a spus Pendiuc.
"Proiectele şi planurile de dezvoltare nu se pot pune în aplicaţie fără dumneavoastră, fără reprezentanţii agenţilor economici şi fără reprezentanţii administraţiei locale. Drumurile şi infrastructura reprezintă un punct important în dezvoltarea judeţului. În strategia de dezvoltare a judeţului infrastructura este o prioritate. În Argeş avem 1.600 km de drumuri comunale şi 1.400 km de drumuri judeţene. În aceste zile suntem pe ultima sută de metri cu dezbaterea şi aprobarea bugetului. Anual noi ne propunem ca 100 de km din aceste drumuri să-i reabilităm şi să-i modernizăm, dar în acelaşi timp ne preocupă şi drumurile de interes naţional, şi proiectele naţionale şi regionale. Interesele regionale trebuie să ţină cont de interesele locale şi cele ale judeţului", a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Florin Tecău. El a spus că trei proiecte mari naţionale cuprind şi Argeşul: Autostrada de Sud, drumul expres Piteşti - Craiova şi Autostrada Piteşti -Sibiu. "Pentru aceste proiecte ne batem şi luptăm să aducem fonduri astfel încât să înceapă derularea acestor proiecte. Am stabilit o strategie atât la nivel local cât şi parlamentar astfel încât parlamentarii noştri să susţină aceste proiecte, să aibă informaţii şi să se lupte la nivelul Guvernului şi Parlamentului pentru a reuşi să încercăm să deblocăm proiectele, să aducem fondurile necesare. Cred că în perioada următoare cel mai important lucru este să ştim să accesăm şi să utilizăm fondurile europene. Să punem pe hârtie aceste proiecte, să stabilim căi şi mijloace directe de a accesa fondurile, de a stabili parteneriate şi programe prin care să dezvoltăm judeţul şi infrastructura", a precizat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Argeş.
Dan Ionescu, preşedinte executiv al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Argeş a declarat că încă nu avem o lege care să ajute parteneriatul public-privat. "Parteneriat public-privat înseamnă o lege foarte bine structurată care să nu dea naştere la interpretări şi să nu fie probleme. Atât autoritatea publică cât şi privatul care se angajează în diferite proiecte, să poată să spună că au făcut o treabă bună şi fără să aibă o problemă după aceea. România este una din ţările care stau cel mai prost la infrastructură, s-au pierdut proiecte majore. Cred că ar putea demara mai multe proiecte doar în momentul în care o să fie o lege care să ajute foarte mult parteneriatul public-privat. Şansa României este în trei direcţii: fonduri europene, agricultură şi turism", a explicat Dan Ionescu.

"Oamenii de afaceri nu au decât un singur interes, să fie vocea lor ascultată, să fie vocea lor luată în consideraţie şi la cel mai înalt nivel. De fapt, speranţa noastră este la acest Guvern, ca să mai îndreptăm unele lucruri de care nu s-au ţinut cont până acum", a declarat Liviu Iliescu, preşedinte UGIR Argeş.

Consilierul de stat al primului-ministru, Costin Mihalache, a solicitat întocmirea unui memorandum în care să fie centralizate importantele aspecte tehnice, sugestiile avute în materie legislativă pentru a le prezenta premierului Victor Ponta.

La eveniment au participat peste 100 de reprezentanţi ai firmelor româneşti şi străine interesate de tema Dezbaterilor, - inclusiv o delegaţie de oameni de afaceri italieni condusă de directorul general Confindustria România, Tommaso Busini - şi oficiali ai autorităţilor locale şi centrale. Au susţinut discursuri: Consilierul de stat al primului-ministru, Costin Mihalache; Consilierul de stat al ministrului Delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Aurel Petrescu; Preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), Cristian Erbaşu; Preşedintele UGIR Argeş, Liviu Iliescu; Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Florin Tecău; Primarul Municipiul Piteşti, Tudor Pendiuc, şi Preşedintele executiv al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Argeş, Dan Ionescu.
 

Clipuri video:

  • Currently 4.40/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noteaza articolul.

Nota curentă: 4.4 din 5 voturi

 



Comentarii

Curierul National nu este responsabilă juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastră vă revine în exclusivitate.

  1. de Claudiu Istrate:
    Felicit Curierul National! A facut o treaba excelenta. Numai presa poate aduce la aceeasi masa autoritatile, politicienii, societatea civila, mediul de afaceri, pentru a misca lucrurile. PPP poate fi un motor al dezvoltarii, chiar daca legea nu este perfecta. Sa indraznim mai mult. Asteptam urmatoarea dezbatere. Va propun si eu o tema de mare interes: SOS Manualele scolare!
    2013-03-18, 08:19:05 (adresa: 82.76.220.*)

Timpul de 30 zile în care puteaţi face comentarii pe marginea acestui articol a expirat.


Recomandat Curierul National
Ultimele comentarii:

in curand o sa plagiezi lucrari stiintifice pentru ...
Ponta îl laudă pe Iohannis pentru atitudinea faţă de Turcia şi-i critică pe cei care i-au spus că "e vândut dictatorului Erdogan"

te asteapta jumatate de pat libera la mine in celu ...
Ponta, despre referendumul din 2012: Fără să ne dăm seama, democrația în România a fost ucisă

Castiguri motivante! S-au acordat peste 4600 de do ...
Tăriceanu, după declaraţiile lui Băsescu despre Coldea şi Kovesi: Fac un apel către preşedintele Iohannis să verifice şi să îi demită pe cei doi şefi de instituţie dacă se dovedeşte adevărat

Migrantii nostri, stapanii nostri, dragi frayeri d ...
UE acordă un nou ajutor Greciei şi Italiei pentru îmbunătăţirea condiţiilor de primire a refugiaţilor

Mai asta taiat im-----r , tu si cu Basescu ar treb ...
Ponta îl laudă pe Iohannis pentru atitudinea faţă de Turcia şi-i critică pe cei care i-au spus că "e vândut dictatorului Erdogan"

Top articole:

Afişează articolele cele mai:
Votate | Comentate | Expediate

Diverse:Stare vreme

Vremea:
Acum: °C.
La noapte: °C.
Mâine: °C. Detalii »

Curs valutar:
EUR: Tendinta lei
USD: Tendinta lei

Radio Sud

Alege TV

Tipografia de Sud
Orologia Primo minuto

Sumarul ediţiei:

Opinii

Eveniment

Economie

Dezbaterile CN

Finante Banci

Piata bursiera

Actualitate Companii

Specializat

Politic

Economie mondiala

Actualitate